РЕШЕНИЕ

946

Пазарджик, 11.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - VI състав, в съдебно заседание на дванадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТОМИР БАБАКОВ
   

При секретар РАДОСЛАВА МАНОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТОМИР БАБАКОВ административно дело № 430 / 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 60, ал. 6 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО), вр. с чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

Делото е образувано по жалба на община Пазарджик, представлявана от кмета Т. П., против Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № 04/28.01.2019 г., издаден от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) Пазарджик, с който е установено по основание и размер задължение на община Пазарджик общо в размер на 970 888,48 лева, от които 895 895,48 лева, представляващи главница за непреведени месечни отчисления по чл. 60 от ЗУО за периода от 01.01.2011 г. до 31.12.2017 г., и 74 933,18 лева, представляващи дължимата законна лихва за забава, изчислена към 31.08.2018 г., потвърден със Решение № 82/03.04.2019 г. на министъра на околната среда и водите. В жалбата се твърди, че към процесния акт липсват приложени документи, въз основа на които е съставен същият. Счита също, че при издаването на АУПДВ не са спазени и изискванията на Наредба № 7/19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъците. Правят се възражения за изтекла погасителна давност, по отношение на задълженията за главница и лихви, за 2011 г., 2012 г., 2013 г., 2014 г. и 2015 г. Направено е искане за отмяна на обжалвания Акт № 04/28.01.2019 г. за установяване на публично държавно вземане, издаден от Директора на РИОСВ – Пазарджик.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, представлява се от адв. Т.-С., която поддържа жалбата. Претендира разноски. Представя и писмени защита с подробно изложени съобразения за незаконосъобразност на оспорената заповед.

Ответникът – Директор на РИОСВ – Пазарджик – редовно уведомен, не се явява в съдебно заседание и не се представлява.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Неспорен между страните факт е, че Община Пазарджик е собственик на общинско депо за неопасни отпадъци в местността „Башикаровски баир“, землище на с. Алеко Константиново, община Пазарджик. Депото е „съществуващо депо за отпадъци“, по смисъла на § 1, т. 30 от ДР на Наредба № 6 от 27 август 2013 г. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци. Същото е определено за обезвреждане чрез депониране на неопасните отпадъци, генерирани от населените места в община Пазарджик.

Съгласно чл. 60, ал. 1 от ЗУО, обн. ДВ, бр. 53/2012 г. за извършване на дейности по обезвреждане на отпадъци чрез депониране всеки собственик на депо предоставя обезпечение, покриващо бъдещи разходи за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото.

С Наредба № 14 от 15 ноември 2010 г. за реда и начина за изчисляване на размера на отчисленията и разходване на събраните средства за дейностите по закриване и следексплоатационни грижи на площадките на депата за отпадъци е даден срок от 2 месеца след обнародване на наредбата, собствениците на действащите депа за отпадъци да представят в РИОСВ, на чиято територия се намира депото, заявление по чл. 5 от Наредбата с информацията в него, включително определения размер на отчисленията по чл. 3, ал. 2 и ал. 4, съгласно § 2 от ПРЗ на Наредба № 14/2010 г.

С писмо изх. № 20-00-133 от 19.01.2011 г. Община Пазарджик, като собственик на действащо депо за неопасни отпадъци е представила заявление по чл. 5 от Наредбата до РИОСВ – Пазарджик, с определен размер на отчисленията 4,09 лева на тон депониран отпадък.

С писмо изх. № 20-00-163 от 15.11.2011 г. Община Пазарджик е уведомила РИОСВ – Пазарджик за допуснати технически грешки при подаване на информация за трансформирането на количествата ТБО от „м3“ в „т“ отпадък, площта на отпадъчното тяло и оставащите години на експлоатация на депото до въвеждане в експлоатация на новото регионално депо. Във връзка с това, размерът на отчисленията в левове на тон депониран отпадък се коригира на 2,07 лева за тон депониран отпадък, както и че дължимите отчисления за периода м. януари – м. май 2011 г. са изчислени за 24 070 т. отпадък и са в размер на 64 989 лева., съгласно приложената таблица.

За да издаде процесния АУПДВ № 04 от 28.01.2019 г. директорът на РИОСВ – Пазарджик е приел, че Община Пазарджик не се е възползвала от възможността за намаляване на размера на месечните отчисления по чл. 3, ал. 4 от Наредба № 14/2010 г., като писмено уведоми директора на РИОСВ – Пазарджик за това, съгласно чл. 3 от същата наредба.

В мотивите на административния акт е посочено, че съгласно § 3 от ПРЗ на Наредба № 14/2010 г., месечните отчисления за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото влизат в сила на 1 януари 2011 г. в съответствие с чл. 71а, ал. 5 от ЗУО (ДВ, бр. 86/2003 г., изм. В ДВ, бр. 41/2010 г.), собственикът на депото превежда в сметка по чл. 71а, ал. 1 на същия закон до 10-то число на текущия месец месечните отчисления за предходния месец. Обезпечението за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото може да бъде под формата на месечни отчисления в банковата сметка за чужди средства на РИОСВ, на чиято територия се намира депото или месечни отчисления в банковата сметка със специално предназначение, блокирана за периода до приключване и приемане на мерки по закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото, с изключение на случаите, когато е разрешено тяхното ползване по реда на чл. 62, тъй като собственик на депото е Община Пазарджик. Административният орган е посочил, че в едногодишния срок от влизане в сила на Наредба № 7/2013 г., съгласно чл. 5, ал. 2 от същата, Община Пазарджик не е избрала друга форма на обезпечение, поради което продължава да превежда месечните отчисления в банковата сметка за чужди средства на РИОСВ – Пазарджик, открита при действието на Наредба № 14.

Посочил е, че след влизане в сила на Наредба № 7/2013 г., собственикът на депото превежда до последно число на текущия месец определените месечни вноски по обезпечението за предходния месец. В същия срок собственикът на депото представя на компетентния орган информация за депонираните количества отпадъци за предходния месец. При забавяне на преводите по банковата сметка се дължи законната лихва за всеки просрочен ден, но не повече от 20 на сто от дължимата/остатъчна сума.

Съблюдавайки разпоредбите на чл. 60, ал. 5 от ЗУО, административният орган е приел, че размерът на обезпечението на тон отпадък се актуализира от собственика на депото на всеки три години, в съответствие с индекса на потребителските цени, публикувани от Националния статистически институт (НСИ), и/или при промяна в параметрите за определянето му, която води до изменение от 15 на сто от първоначално определения размер на отчисленията за тон депониран отпадък. Посочено е, че първата актуализация следва да се извърши в тригодишен срок от влизане в сила на наредбата, като индексът на потребителските цени, публикуван от НСИ за м. декември 2016 г. е отрицателен, поради което административният орган е приел, че размерът на обезпечението остава 2,70 лева на тон депониран отпадък за следващите 3 години, тъй като няма промяна в параметрите за определянето му, която да води до изменение от 15 на сто от първоначално определения размер на отчисленията за тон депониран отпадък.

С тези мотиви Директорът на РИОСВ – Пазарджик е обосновал извода си, че Община Пазарджик не е изпълнявала задълженията си за внасяне на дължимите отчисления в размера и сроковете, определени в Наредба № 4/2010 г. и Наредба № 7/2013 г. (в сила от 01.12.2013 г.) за 2012 г., 2013 г., 2014 г., 2015 г., 2016 г. и 2017 г. Посочил е, че общината е декларирала количества депонирани отпадъци за цитираните години по месеци, на база на които са определени дължимите по чл. 60 от ЗУО отчисления/обезпечения.

На основание чл. 182 от ДОПК, във връзка с чл. 26, ал. 2, т. 7 от Наредба № 7/2013 г. на 24.10.2018 г. директорът на РИОСВ – Пазарджик е отправил до Община Пазарджик Покана за доброволно изпълнение изх. № АНД-01-20146/24.10.2018 г., заведена в общината с вх. № 20-00-166/24.10.2018 г., за заплащане на дължимите суми в размер на 895 895,48 лева – дължими обезпечения и 74 993,18 лева – законна лихва, изчислена към 31.08.2018 г., като е посочил, че:

За 2011 г. размерът на дължимите невнесени отчисления е 205 986,85 лева.

За 2012 г. размерът на дължими отчисления/обезпечения е 164 284,36 лева.

За 2013 г. размерът на дължими обезпечения е 93 548,76 лева.

За 2014 г. размерът на дължими невнесени обезпечения е 105 564,68 лева. Размерът на законната лихва върху главницата на дължимите обезпечения по чл. 60 от ЗУО е 21 112,94 лева, изчислена към 31.08.2018 г.

За 2015 г. размерът на дължими обезпечения е 109 710,61 лева и законна лихва върху главницата на дължимите обезпечения е в размер на 21 942,12 лева, изчислена към 31.08.2018 г.

За 2016 г. общ размер на дължимите обезпечения по чл. 60 от ЗУО е 111 824,17 лева и 21 297,80 лева – законна лихва върху главницата на дължимите обезпечения, изчислена към 31.08.2018 г.

За 2017 г. общ размер на дължимите обезпечения по чл. 60 от ЗУО, отразени в изпратената покана е 104 976,05 лева и 10 640,32 лева – законна лихва върху главницата на дължимите обезпечения, изчислена към 31.08.2018 г.

С уведомление изх. № АНД-01-2016(1)/26.11.2018 г., издадено на основание чл. 26 от АПК, кметът на Община Пазарджик е уведомен за започване на производство по издаване на Акт на установяване на публично държавно вземане, регистрирано в общината с вх. № 20-00-193/27.11.2018 г. Към изготвянето на АУПДВ от общината не са предприети действия и не са внесени по сметка на РИОСВ – Пазарджик установените задължения, представляващи дължими обезпечения и дължима законна лихва.

Въз основа на горното и посочените документи, включително и таблици за дължимите и внесени отчисления и лихви за просрочие към датите на внасяне и за невнесените към 31.08.2018 г. е констатирано, че Община Пазарджик, като собственик на общинско депо за неопасни отпадъци, находящо се в местността „Башикаровски баир“, землището на с. Алеко Константиново, община Пазарджик, има парични задължения към 31.12.2018 г. за периода от 2012 г., 2013 г., 2014 г., 2015 г., 2016 г. и 2017 г. в общ размер на 895 895,48 лева – дължими отчисления (непреведени месечни обезпечения по чл. 71а/ чл. 60 от ЗУО), и 74 993,18 лева – общ размер на законната лихва за забавяне, изчислена към 31.08.2018 г. или към датата на направените вноски.

При така установената фактическа обстановка на основание чл. 60, ал. 6 от ЗУО, чл. 26, ал. 1 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъците (обн., ДВ бр. 111/2013 г.), във връзка с чл. 166 от ДОПК и чл. 60, ал. 1, ал. 3 и ал. 4 от ЗУО и въз основа на документите по чл. 26, ал. 2 от Наредба № 7 е издаден оспорвания АУПДВ, с който е установено по основание и размер задължение на Община Пазарджик като собственик на общинско депо за неопасни отпадъци, находящо се в местността „Башикаровски баир“, землище на с. Алеко Константиново, община Пазарджик, в общ размер на 970 888,48 лева, от които 895 895,48 лева – представляващи главница за непреведени месечни отчисления по чл. 60 от ЗУО за периода от 2012 г. до 2017 г. включително и 74 993,18 лева – представляващи законна лихва за забава на преводите за месечни отчисления по чл. 60 от ЗУО, изчислени към 31.08.2028 г. включително.

В законоустановения срок, Община Пазарджик, чрез Директора на РИОСВ – Пазарджик е подала жалба с изх. № 20-00-41/11.02.2019 г. до Министъра на околната среда и водите, срещу процесния административен акт, с която моли същият да бъде отменен като незаконосъобразен.

С Решение № 82/03.04.2019 г. Министъра на околната среда и водите е отхвърлил, като неоснователна така подадената жалба от Община Пазарджик и е потвърдил АУПДВ № 04/28.01.2019 г. на директора на РИОСВ – Пазарджик.

По делото се изслуша и прие съдебно-счетоводна експертиза. Заключението на експерта се цени в цялост, като обективно, компетентно дадено и кореспондиращо с останалия доказателствен материал по делото. От него се приема, че размерът на дължимите обезпечения за периода м. януари 2011 г. до м. октомври 2011 г. включително, при размер на отчисленията 2,70 лева на тон депониран отпадък месечно е 110 358,88 лева. Размерът на дължимите обезпечения за периода м. януари 2011 г. до м. октомври 2011 г. включително, при размер на отчисленията 4,09 лева на тон депониран отпадък месечно е 178 876,15 лева. Вещото лице е установило, че размерът на дължимите обезпечения за периода от 2012 г. до 2017 г. включително е 689 908,64 лева, и съответно размерът на дължимите лихви, изчислени върху неплатените обезпечения за същия период е 75 006,10 лева. В експертизата се посочва, че дължимите обезпечения за периода от 2012 г. до 2017 г. включително, както и съответно дължимата лихва за същия период, при размер на отчисленията от 2,70 лева на тон депониран отпадък месечно, са както следва:

Вещото лице е посочило, общо за периода 2011 г. до 2017 г. включително, че дължимите обезпечения са в размер на 827 378,22 лева и законна лихва в размер на 75 006,10 лева.

По делото е изготвена и приета допълнителна съдебна експертиза, от която се установява, че при извършване на дейност по обезвреждане на отпадъци, чрез депониране Община Пазарджик, като собственик на „Общинско депо за неопасни отпадъци“, ситуирано в ПИ № 000723-Сметище, местност „Башикаровски баир“, в землището на с. Алеко Константиново, общ. Пазарджик с ЕКАТТЕ 00257 по КВС на ОС по Земеделие – Пазарджик е длъжна да осигури пълния размер на средствата за закриване и след експлоатационните грижи на площадката на депото, съобразно инвестиционния проект и/или проекта за рекултивация на депото, чрез обезпечение по чл. 60, ал. 1 от ЗУО и в тази връзка дължи обезпечения за обезвреждане на отпадъци на съществуващо общинско депо за неопасни отпадъци, което функционира след 2009 г., до въвеждане в експлоатация на регионалното депо на територията на общината. Вещото лице посочва, че когато собственик на депото е общината, обезпечението е под формата на месечни отчисления, което се внася в банковата сметка със специално предназначение за чужди средства на РИОСВ – Пазарджик в съответствие с чл. 4, ал. 1 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъците (обн., ДВ бр. 111/2013 г.), във връзка с отчисленията по чл. 60 от ЗУО. Експертът посочва, че размерът на обезпечението се определя от собственика на депото в левове на тон отпадък въз основа на инвестиционния проект и/или проекта за рекултивация по формули. Предвид възможността по чл. 4, ал. 4, т. 1 от Наредбата, при депониране на отпадъците, размерът на отчисленията по чл. 60 от ЗУО може да бъде по-малък от изчисленията, но не по-малък от 20 на сто от експлоатационен период на съществуващото депо за неопасни отпадъци. Община Пазарджик е избрала варианта да изплаща намалени отчисления за закриване и рекултивация на регионалното депо, възлизащо на 2,70 лева на тон депониран отпадък. Община Пазарджик като собственик на съществуващото депо за неопасни отпадъци е представила в РИОСВ – Пазарджик Заявление изх. № 20-00-133/19.01.2011 г. по чл. 5 с определен размер на отчисленията от 4,09 лева/тон депониран отпадък, но в последствие с Писмо изх. № 20-00-163/15.11.2011 г. е уведомила директора на РИОСВ – Пазарджик за допусната техническа грешка при определяне размера на отчисленията, като е посочила коректен размер от 2,70 лева на тон депониран отпадък. В заключение се посочва, че размерът за дължимото отчисление за тон депониран отпадък на „Общинското депо за неопасни отпадъци“ дължимо от Община Пазарджик, за всяка отчетна година се изчислява съобразно Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъците.

По делото е представена и допълнителна съдебно-икономическата експертиза, за изпълнение на която са използвани данни от експертно заключение на вещо лице еколог. Посочено е, че: размерът на дължимите обезпечения за периода м. януари 2011 г. – м. декември 2011 г. включително, при размер на отчисленията 2,70 лв. на тон депониран отпадък месечно е 115 515,88 лв. Размерът на дължимите обезпечения за периода м. януари 2011 г. – м. декември 2011 г. включително, при размер на отчисленията 4,09 лв. за периода от януари до октомври 2011 г. и 2,70 лева за ноември и декември 2011 г. на тон депониран отпадък месечно е 173 655.41 лв. Вещото лице посочва, че размерът на дължимите обезпечения за периода 2012 г. – 2017 г. включително е 761 270,77 лв. и размерът на дължимите лихви по чл. 23, ал. 2 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., изчислени върху неплатените обезпечения за периода 2012 г. – 2017 г. включително е 88 407,24 лв. Експертът е изчислил, че дължимите обезпечения за периода 2011 г. – 2017 г. включително, както и съответно дължимата лихва за същия период, при размер на отчисленията от 2,70 лв. на тон депониран отпадък месечно за периода м. януари 2011 г. – м. октомври 2011 г. включително е 876 786,65 лв. Размерът на дължимите лихви по чл. 23, ал. 2 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., изчислени върху неплатените обезпечения за периода 2011 г. – 2017 г. включително е 88 407,24 лв. По поставената допълнителна задача, във вариант да се изчисли размерът на дължимите месечни вноски – вариантът с 20 %, каквато възможност има в Наредба № 7/2013 г., съгласно чл. 4, ал. 4, т. 1., вещото лице е посочило, че изчислени 20 % от размера на месечните вноски по обезпечението при размер на обезпечението 4,09 лв. за месеците от януари до октомври 2011 г. и 2,70 лв. за месеците ноември и декември 2011 г., общо за периода 2011 г. – 2017 г. е 153 074,80 лв. Изчислени 20 % от размера на месечните вноски по обезпечението при размер на обезпечението 2,70 лв. за периода 2011 г. – 2017 г. , общо за периода 2011 г. – 2017 г. е 141 446,89 лв.

По делото е изготвена допълнителна експертиза. В експертното заключение е посочено, че Община Пазарджик, като собственик на „Общинско депо за неопасни отпадъци“, ситуирано в ПИ № 000723-Сметище, местност „Башикаровски баир“, в землището на с. Алеко Константиново, общ. Пазарджик с ЕКАТТЕ 00257 по КВС на ОС по Земеделие – Пазарджик, е длъжна да осигури пълния размер на средствата за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото, съобразно инвестиционния проект и/или проекта за рекултивация на депото, чрез обезпечение по чл. 60, ал. 1 от ЗУО и в тази връзка дължи обезпечения за обезвреждане на отпадъци, чрез депониране на съществуващо общинско депо за неопасни отпадъци, което функционира след 2009 г. до въвеждане в експлоатация на регионално депо на територията на общината. Вещото лице посочва, че „съществуващото депо за отпадъци“ е определено за обезвреждане чрез депониране на неопасни отпадъци, генерирани от териториалния обхват на регион Пазарджик със срок на експлоатация до 31.12.2017 г. Новото регионално депо за регион Пазарджик има издадено Разрешение за ползване № СТ-05-1309/30.11.2017 г. и е въведено в експлоатация от 02.01.2018 г. В експертизата е посочено, че в съответствие с Наредба № 7/19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, когато на депото е община, обезпечението е под формата на месечни отчисления. Същото се внася до последния ден на следващия месец за предходния в банковата сметка на РИОСВ – Пазарджик със специално предназначение за чужди средства. Размерът на месечните вноски на обезпечението се определят от собственика на депото в левове на тон отпадък, въз основа инвестиционния проект и/или проекта за рекултивация. Експертът посочва, че съгласно чл. 4, ал. 4, т. 1 от № 7/19.12.2013 г. при депониране на отпадъците, размерът на отчисленията по чл. 60 от ЗУО може да бъде по-малък от 20 на сто от изчисленията, но не по-малък от 20 на сто от експлоатационния период на съществуващото депо за неопасни отпадъци. В експертизата се казва, че Община Пазарджик е избрала варианта да изплаща намалени отчисления от 20 на сто от размера на месечните вноски по обезпечението, като за целта Община Пазарджик е избрала варианта да изплаща намалени отчисления от 20 на сто от размера на месечните вноски по обезпечението. За целта общината е декларирала пред РИОСВ – Пазарджик, че ще плаща отчисления от 2,70 лева на тон депониран отпадък за закриване и рекултивация на общинското депо. След направен анализ, вещото лице е приело, че може да се направи извода, че са налице условия Община Пазарджик да приложи чл. 4, ал. 4, т. 1, от Наредба № 7/19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, издадена от Министъра на околната среда и водите. Експертът посочва, че общината неправилно е изчислила размера на месечните вноски за тон депониран отпадък на обезпечението за процесния период 2011 г. – 2017 г. от 2,70 лева. Дължимата разлика за невнесени обезпечения, като 20 % месечни отчисления за периода м. януари 2011 г. – м. декември 2017 г. от общината за закриване и рекултивация на общинското депо вносими по специалната сметка на РИОСВ – Пазарджик е при вариант 1, а именно: от м. януари 2011 г. – м. октомври 2011 г. с размер на 20 % от месечното отчисление 4,09 лева и 2,70 лева за останалата част от периода, разликата на дължимите невнесени отчисления са 934 945,78 лева. При втори вариант, а именно: м. януари 2011 г. – м. декември 2017 г. в размер на 20 % от месечното отчисление 2,70 лева за целия период е 876 806,25 лева.

За изясняване на обстоятелствата по делото е допуснато експертно заключение по допълнителната експертиза. В него е посочено, че за отчетните 2011 г. и 2012 г. не може да се направи изчисление, тъй като дължимата законова лихва за изискуемото отчисление/обезпечение по чл. 60 от ЗУО за посочените години в АУПДВ не е изчислена. Дължимата законова лихва от 01.01.2018 г. до 31.08.2018 г. за изискуемото отчисление/обезпечение по чл. 60 от ЗУО за 2013 г. в АУПДВ е 4342,18 лева. Дължимата законова лихва от 01.01.2018 г. до 31.08.2018 г. за изискуемото отчисление/обезпечение по чл. 60 от ЗУО за 2014 г. в АУПДВ е 6649,60 лева. Дължимата законова лихва от 01.01.2018 г. до 31.08.2018 г. за изискуемото отчисление/обезпечение по чл. 60 от ЗУО за 2015 г. в АУПДВ е 9021,98 лева. Дължимата законова лихва от 01.01.2018 г. до 31.08.2018 г. за изискуемото отчисление/обезпечение по чл. 60 от ЗУО за 2016 г. в АУПДВ е 13 551,30 лева. Дължимата законова лихва от 01.01.2018 г. до 31.08.2018 г. за изискуемото отчисление/обезпечение по чл. 60 от ЗУО за 2017 г. в АУПДВ е 26 975,82 лева.

Въз основа на резултатите от анализа, съпоставките и изчисленията по данните от документите, в табличен вид, вещото лице е посочило разликите в стойностите на дължимите отчисления/обезпечения по чл. 60 от ЗУО за съответните периоди и дължима лихва.

 

По делото е изслушана и приета допълнителна експертиза, в която вещото лице посочва разликите в стойностите на дължимите отчисления/обезпечения по чл. 60 от ЗУО по периоди и дължимата за тях лихва.

За отчетната 2011 г. при декларирани количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ – Пазарджик, описани в АУПДВ от 51 203 т/год. експертът сочи два варианта – първи вариант: при отчисления м. януари – м. октомври 2011 г. по 4,09 лв. и отчисления м. ноември – м. декември 2011 г. по 2,70 лв., и втори вариант – при отчисления за цялата 2011 г. по 2,70 лв. Според първия вариант дължимите отчисления за отчетната 2011 г. са в размер на 196 387,93 лв., от които Община Пазарджик е внесла 22 732,22 лв. Остатъкът на дължимите отчисления за плащане от Община Пазарджик за отчетната 2011 г. е 173 655,41 лв. и лихвата върху остатъка от дължимата сума е в размер на 124 793,40 лв.

За отчетната 2011 г. установените количества по отчетни книги и Годишни отчети за отпадъци на оператора на депото са 51 203 т./год. В този случай, отчисленията за 2011 г. са в размер на 196 387,93 лв., от които Община Пазарджик е внесла 22 732,22 лв. Остатъкът на дължимите отчисления от общината за 2011 г. са в размер на 173 655,41 лв., а лихвата върху дължимата сума е 124 793,40 лв.

Според втория вариант при установени количества от 51 203 т./год. по отчетни книги и Годишни отчети за отпадъци на оператора на депото, за отчетната 2011 г.отчисленията са в размер на 138 248,10 лв., от които Община Пазарджик е внесла 22 732,22 лв. Остатъкът на дължимите отчисления за плащане от общината е в размер на 115 515,88 лв. и лихва върху остатъка от 71 672,66 лв. Дължимите отчисления за 2011 г., съгласно чл. 60 от ЗОУ по АУПДВ № 04/28.01.2019 г. са за количества от 59 334 т./год. На база на тези количества дължимите отчисления за отчетната 2011 г. са в размер на 228 179,07 лв., от които общината е внесла 22 732,22 лв. Остатъкът на дължимите отчисления за плащане от общината за същата година са в размер на 205 986,85 лв.

За отчетната 2012 г. декларираните количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ-Пазарджик, описани в АУПДВ са 60 846,06 т./год. При изследваните на Годишните отчети за 2012 г., подадени от оператора на общинското дело в ИАОС-София са установени 51 172,69 т./год. отпадъци приети за обезвреждане чрез депониране. Операторът е декларирал по-голямо количество пред компетентния орган от установеното по утвърдените екологични документи. За отчетната 2012 г. Община Пазарджик е определила отчисления по чл. 60 от ЗУО в размер на 2,70 лв. Дължимите отчисления за отчетната 2012 т. при установени количества от 51 172,69 т./год. са в размер на 138 166,26 лв., за които Община Пазарджик не е внесяла дължимите обезпечения. Съгласно чл. 60 от ЗУО по АУПВД № 04/28.01.2019 г. дължимите отчисления за отчетната 2012 г. са за количества от 60 846,06 т./год. За посочените количества дължимите отчисления са в размер на 164 284,00 лв., за които общината не е внасяла дължимите обезпечения.

За отчетната 2013 г. декларираните количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ-Пазарджик, описани в АУПДВ са 37 940,43 т./год., а установените количества в Годишните отчети на фирмата оператор на общинското депо са 45 196,68 т./год. Операторът е декларирал със 7 256,25 т./год. по-голямо количество отпадъци пред компетентния орган от установеното. За отчетната 2013 г. Община Пазарджик е определила отчисления по чл. 60 от ЗОУ в размер на 2,70 лв., а изчисленият размер на 20 % от месечното отчисление по формулата от Приложение т. 2 към Наредба № 14/15.11.2010 г. е в размер на 1,62 лв. Дължимите отчисления за 2013 г. при установени количества от 45 196,68 т./год. по отчетни книги и Годишни отчети за отпадъци на оператора на депото са в размер на 73 218,94 лв., като Община Пазарджик е внесла 8 890,40 лв. от дължимите обезпечения. Остатъкът от дължимите обезпечения за плащане от общината е в размер на 64 328,54 лв. и лихва върху остатъка от дължимата сума в размер на 33 132,42 лв. Дължимите отчисления за 2013 г. при количества от 37 940,43 т./год., съгласно чл. 60 от ЗОУ по АУПВД № 04/28.01.2019 г. са в размер на 102 439,16 лв., като Община Пазарджик е внесла 8 890,40 лв. от дължимите обезпечения. Остатъкът от дължимите обезпечения за плащане от общината е в размер на 93 548,96 лв.

За отчетната 2014 г. декларираните количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ-Пазарджик, описани в АУПДВ са 30 606,94 т./год., а установените количества в Годишните отчети на фирмата оператор на общинското депо са 39 098,03 т./год. Операторът е декларирал с 8 491,09 т./год. по-голямо количество отпадъци пред компетентния орган от установеното. За отчетната 2014 г. Община Пазарджик е определила отчисления по чл. 60 от ЗОУ в размер на 2,70 лв., а изчисленото по формулата по т. 2 от Приложение № 1 към Наредба № 7/2013 г. е в размер на 2,07 лв. Дължимите отчисления за 2014 г. при установени количества от 47 589,12 т./год. по отчетни книги и Годишни отчети за отпадъци на оператора на депото са в размер на 98 509,95 лв., като Община Пазарджик не е внасяла дължимите обезпечения. Остатъкът от дължимите обезпечения за плащане от общината е в размер на 98 509,95 лв. и лихва върху остатъка от дължимата сума в размер на 40 398,93 лв. Дължимите отчисления за 2014 г. при количества от 39 098,03 т./год., съгласно чл. 60 от ЗОУ по АУПВД № 04/28.01.2019 г. са в размер на 105 564,68 лв., като Община Пазарджик не е внасяла дължимите обезпечения. Остатъкът от дължимите обезпечения за плащане от общината е в размер на 105 564,68 лв., а дължимата лихва е в размер на 21 112,94 лв.

За отчетната 2015 г. декларираните количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ-Пазарджик, описани в АУПДВ са 40 633,56 т./год., а установените количества в Годишните отчети на фирмата оператор на общинското депо са 46 892,91 т./год. Операторът е декларирал с 6 259,35 т./год. по-голямо количество отпадъци пред компетентния орган от установеното. За отчетната 2015 г. Община Пазарджик е определила отчисления по чл. 60 от ЗОУ в размер на 2,70 лв., а изчисленото по формулата по т. 2 от Приложение № 1 към Наредба № 7/2013 г. е в размер на 2,85 лв. Дължимите отчисления за 2015 г. при установени количества от 46 892,91 т./год. по отчетни книги и Годишни отчети за отпадъци на оператора на депото са в размер на 133 644,79 лв., като Община Пазарджик не е внасяла дължимите обезпечения. Остатъкът от дължимите обезпечения за плащане от общината е в размер на 133 644,79 лв. и лихва върху остатъка от дължимата сума в размер на 41 159,69 лв. Дължимите отчисления за 2015 г. при количества от 40 633,56 т./год., съгласно чл. 60 от ЗОУ по АУПВД № 04/28.01.2019 г. са в размер на 105 564,68 лв., като Община Пазарджик не е внасяла дължимите обезпечения. Остатъкът от дължимите обезпечения за плащане от общината е в размер на 109 710,61 лв., а дължимата лихва е в размер на 21 942,12 лв.

За отчетната 2016 г. декларираните количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ-Пазарджик, описани в АУПДВ са 41 416,36 т./год., а установените количества в Годишните отчети на фирмата оператор на общинското депо са 47 899,77 т./год. Операторът е декларирал с 6 483,41 т./год. по-голямо количество отпадъци пред компетентния орган от установеното. За отчетната 2016 г. Община Пазарджик е определила отчисления по чл. 60 от ЗОУ в размер на 2,70 лв., а изчисленото по формулата по т. 2 от Приложение № 1 към Наредба № 7/2013 г. е в размер на 4,20 лв. Дължимите отчисления за 2016 г. при установени количества от 47 899,77 т./год. по отчетни книги и Годишни отчети за отпадъци на оператора на депото са в размер на 201 179,03 лв., като Община Пазарджик не е внасяла дължимите обезпечения. Остатъкът от дължимите обезпечения за плащане от общината е в размер на 201 179,03 лв. и лихва върху остатъка от дължимата сума в размер на 41 142,49 лв. Дължимите отчисления за 2016 г. при количества от 41 416,36 т./год., съгласно чл. 60 от ЗУО по АУПВД № 04/28.01.2019 г. са в размер на 111 824,17 лв., като Община Пазарджик не е внасяла дължимите обезпечения. Остатъкът от дължимите обезпечения за плащане от общината е в размер на 111 824,17 лв., а дължимата лихва е в размер на 21 297,80 лв.

За отчетната 2017 г. декларираните количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ-Пазарджик, описани в АУПДВ са 42 867,21 т./год., а установените количества в Годишните отчети на фирмата оператор на общинското депо са 50 480,70 т./год. Операторът е декларирал със 7 613,49 т./год. по-голямо количество отпадъци пред компетентния орган от установеното. За отчетната 2017 г. Община Пазарджик е определила отчисления по чл. 60 от ЗУО в размер на 2,70 лв. Дължимите отчисления за 2017 г. при установени количества от 50 480,70 т./год. по отчетни книги и Годишни отчети за отпадъци на оператора на депото са в размер на 414 911,34 лв., като Община Пазарджик не е внасяла дължимите обезпечения. Остатъкът от дължимите обезпечения за плащане от общината е в размер на 414 911,34 лв. и лихва върху остатъка от дължимата сума в размер на 40 821,78 лв. Дължимите отчисления за 2017 г. при количества от 42 867,21 т./год., съгласно чл. 60 от ЗОУ по АУПВД № 04/28.01.2019 г. са в размер на 115 741,47 лв., като Община Пазарджик е внесла сумата от 10 765,54 лв. от дължимите обезпечения. Остатъкът за плащане от Община Пазарджик за дължимите обезпечения е в размер на 104 976,05 лв., а дължимата лихва е в размер на 10 640,32 лв.

Главницата за дължимите отчисления, изчислена по формулата по т. 2 от Приложение към Наредба № 14/2010 г. и по т. 2 от Приложение № 1 от Наредба № 7/2013 г. за периода 2011 г.- 2013 г. и 2014 г.-2017 г. в посочения по-горе първи вариант е в размер на 1 213 629,78 лв., а законната лихва изчислена до 31.08.2018 г. е в размер на 386 118,91 лв. Спрямо посочения по-горе втори вариант главницата е в размер на 1 155 490,25 лв., а законната лихва за дължимата сума, изчислена до 31.08.2018 г. е в размер на 332 998,17 лв. Дължимите отчисления по АУПДВ № 04/28.01.2019 г. за периода 01.01.2011 г. до 31.12.2017 г. е в размер на 895 895,48 лв. главница и законна лихва, изчислена до 31.08.2018 г. е в размер на 74 993,18 лв.

За изясняване на обстоятелствата по делото е изслушано и прието допълнително експертно заключение. В него е посочено, че за отчетната 2014 г. декларираните количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ – Пазарджик, описани в АУПВД са 39 098,03 т./год. Размерът на дължимите обезпечения при условията на чл. 4, ал. 4, т. 1 от Наредба № 7/19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне на размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци са в размер на 80 932,90 лв., а дължимата лихва е в размер на 53 162,09 лв.

За отчетната 2015 г. декларираните количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ – Пазарджик, описани в АУПВД са 40 633,56 т./год. Размерът на дължимите обезпечения при условията на чл. 4, ал. 4, т. 1 от Наредба № 7/19.12.2013 г. са в размер на 115 805,65 лв., а дължимата лихва е в размер на 47 353,86 лв.

За отчетната 2016 г. декларираните количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ – Пазарджик, описани в АУПВД са 41 416,36 т./год. Размерът на дължимите обезпечения при условията на чл. 4, ал. 4, т. 1 от Наредба № 7/19.12.2013 г. са в размер на 173 948,71 лв., а дължимата лихва е в размер на 71 106,98 лв.

За отчетната 2017 г. декларираните количества отпадъци от Община Пазарджик пред РИОСВ – Пазарджик, описани в АУПВД са 42 867,21 т./год. Размерът на дължимите обезпечения при условията на чл. 4, ал. 4, т. 1 от Наредба № 7/19.12.2013 г. са в размер на 352 368,47 лв., като Община Пазарджик е внесла месец февруари 7013,42. Остатъкът за внасяне е в размер на 345 355,05 лв., а дължимата лихва за остатък е в размер на 140 790,28 лв.

Главницата за дължими отчисления, изчислена по формулата по т. 2 от Приложение № 1 на Наредба № 7/2013 г. за отчетните 2014 г., 2015 г., 2016 г. и 2017 г. е в размер на 716 042,33 лв., а законната лихва върху дължимата главница, изчислена до 31.08.2018 г. е в размер на 312 413,21 лв.

Общо дължимата сума за главница и лихва е в размер на 1 028 455,54 лв.

При така установената фактическа обстановка и като обсъди поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото писмени доказателства и доводите на страните, Административен съд – Пазарджик направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

Оспореният АУПДВ е издаден от компетентен орган – Директор на РИОСВ – Пазарджик. Съгласно нормата на чл. 60 ал.6 от ЗУО , дължимите суми за невнесени обезпечения се определят с акт за установяване на публично държавно вземане, издаден по реда на чл. 166 от ДОПК от директора на РИОСВ, на чиято територия се намира депото. В случая депото за неопасни отпадъци се намира на територията на община Пазарджик, която е включена в териториалния обхват на РИОСВ – Пазарджик, съгласно Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околна среда и водите.

При извършеното административно обжалване се е произнесъл по- горестоящия административен орган- Министъра на околната среда и водите, който е потвърдил обжалвания административен акт. На обжалване пред съда подлежи първоначалният административен акт.

При издаване на АУПДВ са спазени изискванията за съдържание на акта, включително за излагане на фактически и правни основания, като не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Съгласно чл. 60, ал. 1 от ЗУО/в приложимата редакция/,За извършване на дейности по обезвреждане на отпадъци чрез депониране всеки собственик на депо предоставя обезпечение, покриващо бъдещи разходи за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото.Обезпечението може да бъде под формата на месечни отчисления в банкова сметка за чужди средства на РИОСВ на чиято територия се намира депото, като се определя в левове за тон детониран отпадък. Редът и начинът за определяне размера и предоставянето на обезпеченията, разходването на средствата от отчисленията се определят с наредба- чл. 60 ал.9 от ЗУО.Задължено лице е собственикът на депото. Редът и начинът за определяне на отчисленията по чл. 60 от ЗУО до 2013 г., включително са уредени с Наредба №14 от 15.11.2010 за реда и начина за изчисляване на размера на отчисленията и разхдите за събраните средства за дейностите по закриване и следексплоатационни грижи на площадките на депата за отпадъци, а за задълженията след 2013 г.- с Наредба № 7/19.12.2013 г, за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци (Наредбата).

Не се спори по делото, че община Пазарджик като собственик на действащо депо за неопасни отпадъци е задължено лице да прави отчисления по чл. 60 от ЗУО. С процесния АУПДВ са й начислени задължения по чл. 60 от ЗУО за периода 2011-2017 г. вкл.

Съгласно чл.10 ал.1 от Наредбата, собственикът на депото превежда до последно число на текущия месец определените месечни вноски по обезпечението по чл. 4 ал.3 или ал.4 от Наредбата. При непревеждането му в срок, задължението става изискуемо, а считано от 1 януари на следващата година, съгласно общото правило на чл.171 ал.2 от ДОПК започва да тече абсолютната десетгодишна погасителна давност. За 2011, 2012 и 2013 г. тази давност е изтекла, тъй като за последната от тези три години последната вноска е следвало да се плати декември 2013 г., а от 1 януари на 2014 г. е започнал да тече десетгодишен срок, който независимо от спирането и прекъсването е изтекъл на 1 януари 2024 г. На още по- голямо основание, десетгодишна давност е изтекла за предходните две години. Направено е възражение за погасителна давност още с жалбата, макар и жалбоподателят да се е позовал на общата петгодишна давност. Ето защо, за задълженията за 2011,2012 и 2013 г., АУПДВ следва да бъде отменен, като погасени по давност.

За задълженията от 2014-2017 г. не е изтекла погасителна давност, тъй като абсолютната давност за първата от тези години е започнала да тече от 1 януари 2015 г. и изтича на 01.01.2025 г. Не е изтекла и относителната давност по чл. 171 ал.1 от ДОПК, тъй като с издаването на АУПДВ от 28.01.2019 г. давността е прекъсната за задълженията от 2014-2017 г. и за най- ранната оттези години не са изтекли 5 г. След това, съгласно чл. 172 ал.1 т.4 от ДОПК давността е спряна докато трае обжалването на акта. Ето защо, съдът следва да разгледа по същество дали директорът на РИОСВ Пазарджик правилно е приложил материалния закон и е съобразил относимите правни норми при определяне на задълженията по чл. 60 от ЗУО на Община Пазарджик за 2014-2017 г.

За 2014 г. в АУПДВ е прието, че община Пазарджик дължи обезпечения по чл. 60 от ЗУО за 39 098,03 т. отпадъци, при ставка от 2,70 лв. за тон като е прието, че общата дължима сума за цялата година е в размер на 105 564 лв. Същевременно вещото лице, изготвило допълнителната екологична експертиза от 19.04.2023 г. е определило съгласно формулата по т.2 от Приложение № 1 от Наредба № 7/2013 г. ставка в размер на 2,07 лв. за тон за 2014 г. При извършена проверка по отчетни книги на оператора на депото “Брокс” ООД, вещото лице обаче е установило по- висок размер на депонирани отпадъци от декларираните от общината- 47 589, 12 т/г. Със съдебното решение обаче няма как да се влошава положението на жалбоподателя, поради което следва да се приеме, че обезпечението са дължи върху определениете с АУПДВ количества и тази сума е изчислена от ВЛ със ставка от 2,07 лв. на тон с експертизата от 18.10.2023 г./л.727 гръб/ в размер на 80 932, 90 лв. Вещото лице обаче неправилно е определило лихвата в размер на 53 162,09 лв., тъй като не е съобразило чл. 10 ал. 2 от Наредба № 7/2013 г., съгласно която лихвата няма как да надвишава с 20 % размера на просрочената сума. Ето защо, лихвата за забава следва да се определи в размер на 16 186,58 лв.

За 2015 г. органът е приел 40 633,56 т. отпадъци и отново е приложил ставка от 2,70 лв. за тон като е обобщил, че се дължи сума в размер на 109 710,61 лв. В екологичната експертиза е приета по- висока ставка-2,85 лв. за тон, като отново е застъпено по- виско количество депонирани отпадъци при съобразяване на годишните отчети на оператора на депото. Със съдебното решение няма как да се влоши положението на жалбоподателя и затова следва да се приеме годишен размер на обезпечение от 109 710,61 лв. и законната лихва в размер на 21 942,12 лв., която е съобразена с чл. 10 ал.2 от Наредба № 7/2013 г.

За 2016 г. органът е приел 41 416,36 т. отпадъци и отново е приложил ставка от 2,70 като е обобщил, че се дължи сума в размер на 111 824,17 лв. В екологичната експертиза е приета по- висока ставка-4,20 лв. за тон, като отново е застъпено по- виско количество депонирани отпадъци при съобразяване на годишните отчети на оператора на депото. Със съдебното решение няма как да се влоши положението на жалбоподателя и затова следва да се приеме годишен размер на обезпечение от 111 824,17 лв. и законната лихва в размер на 21 297,80 лв., която е съобразена с чл. 10 ал.2 от Наредба № 7/2013 г.

За 2017 г., вещото лице, прилагайки формулата по т.2 от Приложение № 1 от Наредба № 7/2013 г. е определило ставка в размер на 8,22 лв. за тон и е изчислило задължението на общината съобразявайки годишните отчети на оператора на депото, които отново са в по- висок размер от посочените в АУПДВ. Аналогично на предходните години, няма как да се влоши положението на жалбоподателя и следва да се приемат установените с акта задължения от 115 741,47 лв, съобразени със ставка от 2,70 на тон. Законната лихва е изчислена към 31.08.2018 г. в размер на 10 640,32 лв.

Като краен се налага изводът, че АУПДВ следва да бъде отменен за определените за 2011 г., 2012 и 2013 г. обезпечения в общ размер на 463 819,97 лв, както и за 2014 г. над сумата от 80 932, 90 и лихвата за тази година над 16 186,58 лв. Общо, АУПДВ следва да бъде отменен за сумата от 488 451,75 лв. главница и 4926,36 лв. лихви за за забава. В останалата част, жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.

При този изход на делото и своевременно направеното искане от процесуалния представител на жалбоподателя, на същия се дължат разноски съразмерно на уважената част на жалбата. Съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК се претендират сумите 50 лв. ДТ, 9453,1 лв. възнаграждения за вещи лица и 1700 лв. адвокатско възнаграждение, за което са представени доказателства, че е реално платено. С оглед изхода от оспора и частичната отмена на обжалвания акт, по съразмерност, ответникът следвада бъде осъден да заплати на жалбоподателя сумата от 5693,09 лв.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик, шести състав

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на община Пазарджик, Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № 04/28.01.2019 г., издаден от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) Пазарджик, потвърден със Решение № 82/03.04.2019 г. на министъра на околната среда и водите в ЧАСТТА относно установените задължения за обезпечения по чл. 60 от ЗУО за 2011,2012, 2013 г., както и за 2014-над сумата от 80 932, 90 и лихвата за забава за задълженията за 2014 г. над сумата от 16 186,58 лв. или общо за сумата от 488 451,75 лв. главница и 4926,36 лв. лихви за за забава.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на община Пазарджик, против АУПДВ № 04/28.01.2019 г., издаден от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите Пазарджик в останалата й част.

ОСЪЖДА на Регионална инспекция по околната среда и водите гр. Пазарджик да заплати на Община Пазарджик сумата от 5693,09/пет хиляди шестотин деветдесет и три, 09 лв/ разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

 

Съдия: (П)