РЕШЕНИЕ

№ 1279

София, 17.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - София Област - XIII състав, в съдебно заседание на двадесет и шести септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДЕСИСЛАВА АХЛАДОВА - АТАНАСОВА
   

При секретар ТАНЯ ТОДОРОВА като разгледа докладваното от съдия ДЕСИСЛАВА АХЛАДОВА - АТАНАСОВА административно дело № 20247020700830 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба на Х. Н. М. с [ЕГН],[населено място], област Софийска, [жк], . чрез адвокат О. Н. Н., член на Софийска адвокатска колегия служебен адрес; [населено място], [улица], против Заповед №517з-3019/09.06.2024 г. на ДИРЕКТОРА НА ОДМВР София, с която е отказано да се регистрира товарен автомобил марка „ Форд“, модел „Транзит“, с регистрационен номер [рег. номер], с номер на рама „***8“, с номер на двигател „***1“ собственост на Х. Н. М., [ЕГН], адрес: [населено място], обл. Софийска, [жк], . тъй като не може да се установи поставения от производителя идентификационен номер на рамата (шасито) на превозното средство.

В жалбата се излагат доводи, че решението е неправилно и незаконосъобразно. Иска се отмяна на оспореното решение.

Ответникът Директорът на ОДМВР София чрез юрк. Иванова оспорва жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди изложените в жалбата доводи и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 20.11.2023г. в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР София със заявление са подадени документи за регистрация от Х. Н. М. на товарен автомобил марка „ Форд“, модел „Транзит“, с регистрационен номер [рег. номер], с номер на рама „***8“, с номер на двигател YC07901, дата на първа регистрация - 08.11,1999 г., придобито с договор за покупко - продажба от Ц. И. И., [ЕГН], адрес: София, [жк], [улица] .

При огледът на превозното средство от комисия определена със заповед № 517з - 1029/2024 г. на Директора на ОД МВР София е установила липса на буквени и цифрови символи, които са съставна част от идентификационния номер. Експерт от сектор „БНТЛ“ е изготвил Експертна справка № 105 с per. № 517р-29300/20.11.2023 г. В участъка за нанасяне на идентификационния номер се наблюдават незаводски заваръчни шевове и силиконово покритие върху тях. Също така в хода на изследването се е установило, че липсва наличие на типова табела с технически данни, съдържаща номер рама, която заводски е разположена на лявата степенка на изследвания автомобил, като около панела се наблюдават незаводски заваръчни шевове. Изготвена е докладна записка № 517р - 29312/20.11.2023 г., документите и автомобила са предадени на 01 РУ-СДВР. Изготвена е експертна справка № 765/2023 г. на ЕКД при 01 РУ- СДВР на представен метален детайл с неправилна издължена форма с приблизителни размери 56 см./23 см., силно корозирал в краищата с видим номер на рама „WF0AXXGBVAXY40718“, без отклонения на отделни знаци и не се наблюдават трасологични следи. Издадено е Постановление по пр. пр. № 57435/2023 г. по описа на СРП за отказ от образуване от досъдебно производство.

На 06.02.2024 г. е подадена молба УРИ 120400-2440/06.02.2024 г. по описа на ОДМВР София от Х. Н. М. за продължаване на регистрацията на товарен автомобил марка „Форд“, модел „Транзит“, с регистрационен номер [рег. номер], с номер на рама „WF0AXXGBVAXY40718“, с номер на двигател YC07901, с приложено прокурорско постановление по пр. пр. № 57435/2023 г. по описа на СРП в което е постановено отказ от образуване на досъдебно производство.

На 27.02.2024 г. товарен автомобил марка „Форд“, модел „Транзит“, с регистрационен номер [рег. номер], с номер на рама „WF0AXXGBVAXY40718“, с номер на двигател YC07901, собственост на Х. Н. М. е представен в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР София за повторен оглед от Й. В. З., който е депозирал молба с УРИ 120400 -3590/27.02.2024 г.

Представена е служебна бележка от фирма “Мото-Пфое“ с № 1/15.01.2024 г. от която е видно, че има произведен автомобил Форд Транзит с рама номер „***8“, произведен с двигател № ***8.

С писмо № 120400 - 4464/07.03.2024 г. по описа на ОДМВР София, от СРП са изискани заверени копия от извършените в хода на разследването технически трасологични експертизи и всички допълнително направени справки във връзка с установяването на първоначалното съдържание на идентификационния номер на рамата на превозното средство по Прокурорско Постановление № 57435/2023 г. за отказ от ДП.

След извършения оглед на представените документи и ППС товарен автомобил марка „Форд“, модел „Транзит“, с регистрационен номер [рег. номер], с номер на рама „WF0AXXGBVAXY40718“, с номер на двигател YC07901“ /различен от представена служебна бележка/ и на основание чл.143, ал.1 и ал.З от ЗДвП, във връзка с чл.6 от Наредба №8121з- 1/02.01.2018 г. на Министъра на вътрешните работи, комисията е решила,че VIN-номера на рамата - „***8“ не може да се установи поставения от производителя идентификационен номер на рамата (шасито) на превозното средство.

Със Заповед №517з-3019/09.06.2024 г. на ДИРЕКТОРА НА ОДМВР София е отказано да се регистрира товарен автомобил марка „ Форд“, модел „Транзит“, с регистрационен номер [рег. номер], с номер на рама „***8“, с номер на двигател „***1“ собственост на Х. Н. М., [ЕГН], адрес: [населено място], обл. Софийска, [жк], бл/№ . тъй като не може да се установи поставения от производителя идентификационен номер на рамата (шасито) на превозното средство.

Описаните факти, съдът прие за установени на база писмените документи от административната преписка, цитирани в настоящото решение. Доказателствата са непротиворечиви и взаимно допълващи се за тях и за тях не е налице спор между страните.

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата срещу отказа за регистрация на МПС по реда на чл. 143, ал. 3 от ЗДвП е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 АПК, от лице, за което е налице правен интерес от оспорването, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

С разпоредбите на 143, ал. 3 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторни превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства законодателят е определил условията и реда за първоначалната регистрация, промените в регистрацията, пускането в движение и спирането от движение, отчета на моторните превозни средства и на ремаркетата, теглени от тях, собственост на български физически и юридически лица.

Разпоредбата на чл. 143, ал. 1 ЗДвП предписва, че пътно превозно средство се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство. Процедурата по извършване на регистрацията е регламентирана в Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. издадена от министъра на вътрешните работи, чийто чл. 5, чл. 12 и чл. 13 предписват необходимите за представяне от собственика документи и дължимите от компетентните органи задължителни проверки за идентификация на МПС.

Наредба № І-45 е издадена на основание чл. 140, ал. 2 от Закона за движение на пътищата. По аргумент от чл. 2 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. компетентни органи да извършват регистрацията на превозните средства, респ. прекратяването на такава, са звената "Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика. От което следва, че актът е издаден от компетентен орган.

Спазена е писмената форма за издаване на акта. Той е подробно мотивиран от фактическа и правна страна. Ясни са основанията на които е отказана пререгистрацията на МПС-то. При издаване на акта не са допуснати процесуални нарушение, които да са основание за отмяната му.

Не е налице нарушение на материалния закон при издаване на отказа. Безспорно се установява от приложените експертни справки по делото, че има интервенция върху номера на рамата на МПС то и той не отговаря на производствения номер. Без значение по смисъла на посоченото разпоредба е обстоятелството, че производството пред административния орган е започнало във връзка с промяна собствеността на превозното средство, което вече е имало извършена регистрация в страната на името на предишния собственик. До възстановяването на оригиналния идентификационен номер, законът забранява извършване на регистрация на МПС-то с документите, съдържащи неавтентичния номер.

Съгласно чл. 143, ал. 1 от Закона за движение по пътищата пътно превозно средство се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство. Забранено е заличаването и/или подправянето на идентификационния номер и номера на двигателя на превозното средство. Според ал. 3 на същия член пътно превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер не се регистрира, докато не бъде установен автентичният идентификационен номер, поставен от производителя, с изключение на изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията на пътно превозно средство се извършва след поставяне на нов идентификационен номер по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи. Според ал. 4, възстановяването на идентификационния номер се извършва по ред, определен от министъра на вътрешните работи.

Следователно, законодателят не въвежда абсолютна забрана за регистрация на автомобил с подправен, заличен или повреден идентификационен номер, но такава регистрация е допустима само по силата на чл. 143, ал. 4 ЗДвП при възстановяване на автентичния идентификационен номер, поставен от производителя.

Това се извършва по реда на действаща Наредба № 8121з-1 от 02.01.2018 г. (Наредбата), като накратко редът за това е следният: Възстановяването се допуска в два основни случая:

поставяне на нов (служебен) идентификационен номер за изоставени, конфискувани или отнети в полза на държавата ППС, предоставени на бюджетна организация, когато автентичният идентификационен номер не може да бъде установен. В този случай се генерира нов номер от АИС-КАТ, започващ с "BG" и следван от осемцифрен пореден номер и се поставя на определено от комисията място по рамата/шасито.

възстановяване на оригинален идентификационен номер се извършва, когато автентичният номер е повреден, заличен или подправен, но може да бъде установен, включително при повреди от корозия, ремонт, механично/химично третиране и смяна с ново шаси от производителя. Номерът се възстановява на възможно най-близко до оригиналното място. Добавят се специфични символи от двете страни на номера, за да се обозначи, че е възстановен.

И в двата случая процедурата е идентична. Назначава се комисия със заповед на директора на СДВР/ОДМВР. Тя извършва проверки, заснемане и съставя протокол. Издава се заповед от директора въз основа на протокола. Определен полицейски служител поставя номера, използвайки специализирано средство. След поставянето се извършва проверка, слагат се защитни стикери и се издава удостоверителен талон. Протоколът, заповедта и снимки се прилагат към заявлението за регистрация на ППС в АИС-КАТ с отбелязване "нестандартен идентификационен номер". Не се възстановява номер, ако автентичното съдържание не може да се установи. Всички действия се документират и се извършват само от упълномощени лица в регламентирани пунктове.

От изложеното следва, че МПС-то, чийто оригинален номер е установен с експертиза може да бъде пререгистрирано, но само след възстановяване на оригиналния номер, съгласно чл. 143, ал. 4 от ЗДВП и Наредбата. В случая жалбоподателят е направил и такова искане с жалбата. В заявлението си до органа е направил искане да бъде регистрирано по реда на чл. 143, ал. 3 от ЗДвП, въз основа на документите, които е представи. Органът се е произнесъл според направеното искане, като с оспорения пред съда отказ жалбоподателят е уведомен по подаденото от него искане за регистрация въз основа на представените документи за собственост, че не са налице основанията на закона за такава пререгистрация. В този смисъл е съдебната практика: С Решение № 12072 от 02.10.2012 г. по адм. д. № 9279/2012 г., VII отд. на ВАС, по което е установен автомобил с механично заличен оригинален идентификационен номер (VIN) и с набит нов, неоригинален номер и с експертиза е установен автентичният VIN, поставен от производителя, са изложени изводи, че при наличие на подменен VIN, възниква право на административния орган да откаже регистрация по аргумент от чл. 143, ал. 3 ЗДвП. Достатъчно било самото несъмнено наличие на подмяна, независимо от обстоятелствата около нея. Наличието на установим автентичен VIN не водило автоматично до регистрация. Регистрация можело да се извърши само след възстановяване на номера по реда на отменената Инструкция № I-185/06.12.2002 г., за което било необходимо ново административно производство. Сочи се, че представеното доказателство за собственост (договор за покупко-продажба) се отнася до ППС с различен VIN от този на производителя.

С Решение № 4226 от 26.04.2007 г. по адм. д. № 1094/2007 г., V отд. на ВАС, по което е установено заличаване на фабричния VIN чрез изрязване и поставяне на метална планка с друг номер, също се сочи, че юридическият факт на подмяна на VIN поражда право на отказ от регистрация. Подмяната била несъмнено, а причините за подмяната били ирелевантни. Имало възможност за последваща регистрация при възстановяване на оригиналния VIN по отменената Инструкция № I-185/2002 г., но се изисквало ново административно производство, според чл. 143, ал. 4 ЗДвП и чл. 4, т. 2 и чл. 5 от Инструкцията.

Приема се, че процедурите по ч. 143, ал. 3 и 4 от ЗДвП са отделни процедури. Те не могат да текат паралелно или да се застъпват, тъй като засягат регистрацията на един и същи мотор в случая, но на различни правни основания. Към момента обаче, не са налице основания за произнасяне на органа по второто искане – за започване на процедура по чл. 143, ал. 4 от ЗДвП, тъй като отказът за регистрация по чл. 143, ал. 3 от ЗДвП не е влязъл в сила.

Предвид изложеното жалбата следва да се отхвърли, тъй като актът е законосъобразен.

При този изход на делото следва да се уважи претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя на 100 лева на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 АПК Административен съд София област

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х. Н. М. с [ЕГН],[населено място], област Софийска, [жк], . чрез адвокат О. Н. Н., член на Софийска адвокатска колегия служебен адрес; [населено място], [улица], против Заповед №517з-3019/09.06.2024 г. на ДИРЕКТОРА НА ОДМВР София,с която е отказано да се регистрира товарен автомобил марка „ Форд“, модел „Транзит“, с регистрационен номер [рег. номер], с номер на рама „***8“, с номер на двигател „***1“ собственост на Х. Н. М., [ЕГН], адрес: [населено място], обл. Софийска, [жк], бл/№ . тъй като не може да се установи поставения от производителя идентификационен номер на рамата (шасито) на превозното средство.

ОСЪЖДА Х. Н. М. с [ЕГН],[населено място], област Софийска, [жк], ет. 4, ап. 12 да заплати на отдел ОДМВР София юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 / сто/ лева.

Решението може да бъде обжалвано от страните с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.

 

 

Съдия: