ОПРЕДЕЛЕНИЕ

493

гр.Плевен, 16.03.2020 год.

 

Административен съд-гр.Плевен, ІV–ти състав, в закрито съдебно заседание на шестнадесети март две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                           Председател:  Цветелина Кънева

 

Като разгледа докладваното от съдията Кънева адм. дело №292 по описа за 2020 год. на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството по делото е образувано по жалба на ПП „АБВ“ със седалище гр.София, представлявана от Р. Й.П., чрез пълномощник П.Т., срещу Решение №266-МИ от 04.03.20202г. на ОИК-Плевен, с което са обявени окончателните резултати за избиране на общински съветници в Община Плевен в произведените избори за общински съветници и кметове на 27.10.2019г. в Община Плевен, като се иска отмяната му в частта, в която е определена новата общинска избирателна квота, като бъде обявена действителната избирателна квота на база преброяване на останалите 108бр.СИК за всички партии и коалиции. Направено е доказателствено искане за допускане на съдебно-техническа експертиза, която да извърши преброяване на действителните и недействителните бюлетини за всички ПП и коалиции в останалите 108бр.СИК, както и да бъде приложено адм.дело №1210/2019г. на АС-Плевен.    

Съдът е констатирал, че жалбата е нередовна и е дал конкретни указания, а именно в срок до 10.00часа на 16.03.2020г. жалбоподателят да посочи конкретно и ясно в какво се състои порочността на оспореното решение, какви нарушения са допуснати от общинската избирателна комисия и как същите са се отразили върху неговата законосъобразност и върху изборния резултат; да представи 55бр. преписи от жалбата, след отстраняване на нейните нередовните, за връчване на другите страни в производството, както и да представи пълномощно за пред съд и данни за лицето подписало жалбата дали е с юридическо образование или е представляващ партия на регионално ниво, алтернативно да преподпише жалбата като потвърди действията по нейното подаване.

От страна на ОИК-Плевен не е изпратена преписката в цялост, поради което е задължена в срок до 10.00часа на 16.03.2020г. да представи по делото пълната преписка по издаване на оспореното решение, включително Решение на ЦИК-София за определяне състава на ОИК-Плевен и представителството на политическите сили в тях; решения за регистрация на политическите партии за участие в изборите за общински съветници в Община Плевен; документ удостоверяващ обявяването на оспореното решение на ОИК-Плевен, доказателства, удостоверяващи предварително обявяване на датата и дневния ред на  проведеното на 04.03.2020г. заседание на ОИК-Плевен, както и всички други писмени доказателства, имащи отношение към твърдяното в жалбата и становище по нея и по доказателствените искания.

Срещу Решение №266-МИ от 04.03.20202г. на ОИК-Плевен в Административен съд Плевен е подадена жалба и от И. И. П., чрез адв.В. П., по която е образувано адм.дело №293/2020г. по описа на съда. В жалбата е направено искане за спиране по реда на чл.459 ал.4 от ИК и искане за ръчно преброяване на бюлетини в конкретно посочени секции. С определение от 12.03.2020г. на съдията-докладчик жалбата на П. е оставена без движение като са дадени конкретни указания да обоснове искане за спиране и искането за ръчно преброяване. На ОИК-Плевен е даден срок за становище по искането за спиране. Със същото определение производството по адм.дело №293/2020г. е прекратено и делото е присъединено към производството по адм.дело №292/2020г.

С молба вх.№1603/13.03.2020г. от адв.Лилия Тодорова от АК-Плевен е направено уточнение в какво се изразява незаконосъобразността на оспореното решение и се иска неговата отмяна в частта, в която е определена нова общинска избирателна квота. С молба вх.№1602/13.03.2020г. е представено пълномощно на адв.Тодорова и 55бр.преписи от жалбата.С молба вх.№1604/13.03.2020г. от П.Т. е посочено, че същата е упълномощена от председателя на ПП Р.П. с права да извършва правни действия, свързани с представителството на политическата партия по смисъла на ИК. С молба вх.№1605/13.03.2020г. е направено искане за спиране изпълнението на оспореното решение, като се сочи, че съществува възможност да бъдат обезсилени всички издадени удостоверения на общинските съветници и издадени нови, без да се реализира процедурата по ЗМСМА.

От страна на адв.Петкова с молба вх.№1607/13.03.2020г. са обосновани искането за спиране изпълнението на оспореното решение и искането за ръчно преброяване, като се сочи, че изпълнението на обжалваното решение би довело до изземване на удостоверението издадено от ОИК и освобождаването му като общински съветник.

С разпореждане от 16.03.2020г. съдът отново е оставил без движение жалбата на ПП „АБВ“, като е указал в срок до 10.00часа на 17.03.2020г. да се представи по делото данни за лицето подписало жалбата- - дали е с юридическо образование или е представляващ партията на регионално ниво, алтернативно упълномощеният адвокат да приподпише жалбата като потвърди действията по нейното подаване. Указани са последствията от неизпълнение на дадените указания.

От страна на ОИК-Плевен с три броя заявления от 16.03.2020г. са представени становище по искането за спиране и по искането за ръчно преброяване, като първото искане се счита за неоснователно, а второто за недопустимо, както и е представена преписката по издаване на оспореното решение.

По искането за спиране изпълнението на оспореното решение на ОИК-Плевен съдът, като съобрази изложеното от страните, подложи на преценка представените по делото доказателства и с оглед разпоредбите на Изборния кодекс, намира за установено следното:

Предмет на съдебен контрол е Решение №266-МИ от 04.03.20202г. на ОИК-Плевен, с което са обявени окончателните резултати за избиране на общински съветници в Община Плевен в произведените избори за общински съветници и кметове на 27.10.2019г. в Община Плевен. Същото е прието в изпълнение на влязло в сила решение №762/18.12.2019г. по адм.дело №1210/2019г. по описа на Административен съд Плевен, потвърдено с Решение №2607/19.02.2020г. по адм.дело №1151/2020г. по описа на ВАС.

Съгласно чл.459 ал.4 от ИК, жалбата не спира изпълнението на решението, освен ако съдът постанови друго.

            Разпоредбата на чл.166 ал.4 от АПК, регламентира, че допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно при условията на ал.2, т.е. ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Следователно, предварителното изпълнение в конкретния случай е допуснато по силата на Изборния кодекс, от което следва, че законът е  презюмирал наличието на една, повече или всички предпоставки на разпоредбата на чл.60 от АПК, а именно- когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.

Изборният кодекс не е предвидил при наличието на какви условия може да се спре изпълнението на Решението на ОИК за  обявяване на окончателните резултати за избиране на общински съветници в Община Плевен в проведените местни избори, поради което по аналогия и в съответствие с чл.46, ал.2 от Закона за нормативните актове, се прилага общата норма на чл.60 от АПК, в която са уредени общите основания за допускане на предварителното изпълнение.

Съответно при произнасяне по искането за спиране, съдът, по аргумент на противното, следва да установи липсата на основание по чл.60 от АПК, за да отмени допуснатото по закон предварително изпълнение. В тежест на страната, която е поискала спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение, е да обори презумпцията на чл.60 от АПК, с всички допустими по процесуалния закон и относими доказателствени средства, респективно да докаже наличието на значителна или трудно поправима вреда, която страната би претърпяла.

Следва да се има предвид, че в двете жалби като основание за спиране на допуснатото по силата на закон предварително изпълнение  на решението са наведени доводи за неговата незаконосъобразност, като се счита, че изпълнението на незаконосъобразното решение би довело до изземване и обезсилване на удостоверения издадени от ОИК и освобождаване на общински съветници, без да е реализирана процедура по ЗМСМА. Съдът намира, че доводите за незаконосъобразност на оспореното решение изразяващи се в неправилно отразяване на действителните резултати при проведените местни избори за общински съветници в Община Плевен касае проверката по същество на законосъобразността на решението на ОИК-Плевен, а не обосновава необходимостта от спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на обжалвания акт, които да оборят презумцията на чл.459 ал.4 от ИК във връзка с чл.60 от АПК. В тази връзка следва да се отбележи, че и с двете жалби не са представени доказателства по делото, от които да се направи обоснован извод, че са налице правни основания за спиране изпълнението на Решението на ОИК-Плевен.

Освен посоченото по-горе, следва да се вземе предвид и обстоятелството, че ИК е предвидил с оглед уважаване вота на избирателите, решението на ОИК да бъде обект на изпълнение, независимо дали същото е предмет на обжалване пред съда или не. В този смисъл, законодателят е предвидил, че дори при отмяна на такова решение, същото не би имало толкова важни вредоносни последици, за да бъде спряно неговото предварително изпълнение. Волята на законодателя, жалбата срещу решението на ОИК за определяне на изборните резултати да не спира неговото изпълнение е категорично доказателство за приоритет на обществения интерес от встъпването на новоизбраните общински съвети пред частния на оспорващите лица. Следва да се отбележи още, че в ИК са уредени специални механизми, които да обезпечат максимално бързо разрешаване на спора, а именно съкратените срокове за обжалване и произнасяне по жалбата. Последните механизми са сигурен начин за защита интересите на всички страни в спора за законосъобразност на резултатите от проведените избори, в т.ч. и на правните субекти, които провеждат оспорването.

На последно място, следва да се посочи, че Общинският съвет е най-важният орган на местно самоуправление и неговите решения са от съществено значение за законосъобразното, правилно и в цялост функциониране на Община Плевен, особено в извънредното положение, в което се намира Република България, респ. общината, във връзка с усложняващата се епидемична обстановка в страната. В този смисъл при съпоставяне на интересите на обществото, от една страна,  и интересите на оспорващите, от друга страна, превес и защита следва да получи обществения интерес.

Ето защо, искането за спиране направено в жалбите следва да бъде оставено без уважение.

Воден от горното и на основание чл.459, ал.4 от Изборния кодекс, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на ПП“АБВ“ и на И. П. за спиране изпълнението на Решение №266-МИ от 04.03.20202г. на ОИК-Плевен, с което са обявени окончателните резултати за избиране на общински съветници в Община Плевен в произведените избори за общински съветници и кметове на 27.10.2019г. в Община Плевен.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се оспорва в 7-мо дневен срок от съобщението с частна жалба пред Върховен административен съд на РБ.

Определението да се съобщи по телефон на жалбоподателите, чрез техните пълномощници, както и ОИК-Плевен, и да се обяви на интернет страницата на съда.

СЪДИЯ: