ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1068
София, 06.08.2025 г.
Административният съд - София Област - XIV състав, в съдебно заседание на девети април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | ВЕРГИНИЯ ДИМИТРОВА |
Членове: | КАРОЛИНА НЕДЕЛЧЕВА ЕМИЛ ЖЕЛЕВ |
При секретар ЕВГЕНИЯ ПОПОВА – АНДРЕЕВА и с участието на прокурора ХРИСТИНА ЛУЛЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ЕМИЛ ЖЕЛЕВ административно дело № 20247020700164 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по протест на прокурор Христова при РП – Ботевград, против Решение № 12/28.12.2023 г. на общинския съвет на община Етрополе, с което е приета план- сметка за разходите по дейностите по осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци, сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци, проучване, проектиране изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депа за битови отпадъци и почистване на териториите за обществено ползване в общината за 2024 г. Твърди се, че решението е прието при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Посочва, че решението представлява общ административен акт по смисъла на чл. 65 и сл. АПК, доколкото има еднократно правно действие (за съответната година) и се отнася за неопределен, но определяем брой лица. При това положение, процедурата, предвидена в чл. 66 и сл. от АПК, е следвало да бъде спазена не само по отношение на план-сметката по чл. 66 от ЗМДТ, но и по отношение на решението, с което е приета посочената план-сметка, като горецитираното решение е следвало да бъде прието в рамките на производството по издаване на общи административни актове, предвидено в чл. 66 и сл. АПК, което в случая не е сторено. Иска се отмяна на решението. Претендира присъждане на разноски в размер на 30 лв. за обнародване на съобщението по делото в Държавен вестник.
Ответникът - общински съвет Етрополе, чрез адв. Убенов, в писмен отговор заявява, че протестът е неоснователен. Претендира разноски по делото.
Съдът, като взе предвид доводите, изложени в протеста и съотнесе същите с приетите по делото писмени доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:
С Предложение вх. № 3268/28.12.2023 г. кметът на община Етрополе е внесъл в общинския съвет Етрополе проект на решение за приемане на план-сметката за разходите по дейностите по осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци, сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци, проучване, проектиране изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депа за битови отпадъци и почистване на териториите за обществено ползване в общината за 2024 г. (план-сметката за 2024).
На страницата на община Етрополе е качено уведомлението за план сметката за 2024 г. на 27.1.2023 г. като е даден едномесечен срок на заинтересованите лица и организациите да участват в производството като предоставят писмени предложения и възражения. От справка за постъпили такива е видно, че в посочения срок няма постъпили предложения и възражения.
С покана от 21.12.2023 г. председателят на ОбС Етрополе, е свикал на 28.12.2023 г. заседание на ОбС Етрополе. Поканата, ведно с дневния ред, е качена и на интернет страницата на общината.
На проведеното заседание, с Решение № 12 е приета план-сметката за 2024 г. единодушно от 17 членове на ОбС.
По делото са представени изброените по-горе документи.
При така установените факти по делото, съдът приема следното по допустимостта и основателността на подадения протест:
План-сметката по чл. 66, ал. 2 от ЗМДТ включа относимите за календарната година разходи на общината за извършване на дейности по предоставяне на услугите по чл. 62 от ЗМДТ и е предпоставка за определяне на размера на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице – чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ. Следователно е акт от процедурата по определяне на размера на таксата за битови отпадъци с решение на общинския съвет, а не акт с правни последици по смисъла на чл. 21 или чл. 65 от АПК. Аргумент за извода, че план-сметката не е самостоятелен акт с правни последици за права и задължения на задължените за такса битови отпадъци лица, е и разпоредбата чл. 68, ал. 2 от ЗМДТ, която установява механизъм за определяне на размера на такса битови отпадъци при неодобрена в срока по чл. 66, ал. 3, т. 2 план-сметка. Разходите от план-сметката са елемент от формулата за изчисляване на размера на таксата за услугите по чл. 62 от ЗМДТ – чл. 66, ал. 2от ЗМДТ, но одобряването й не е абсолютна предпоставка за възникване на задължението за заплащане на такса и/или за формиране на размера на дължимата такса – чл. 68, ал. 2 от ЗМДТ. В този смисъл решението за одобряване на план-сметката по чл. 66, ал. 3, т. 2 ЗМДТ е част от производството по издаване на адм. акт по чл. 67, ал. 3 от ЗМДТ.
С оглед изхода на спора на осн. чл. 143, ал. 3 от АПК на ответника по делото се дължат разноски. По делото е приложен договор за правна помощ и е поискано възнаграждение на осн. чл. 8, ал. 3 от Наредбата за адвокатската работа. С оглед предмета и обема на действително оказаната правна защита (изготвяне, подписване и подаване на писмено становище) и при липсата на осъществено процесуално представителство с явяване на адвокат пред съда; предвид действителната фактическа и правна сложност на делото; с оглед това и при съобразяване на Решение на СЕС по дело С-438/22 от 25.01.2024 г., настоящият съдебен състав намира, че в случая справедлив размер на адвокатското възнаграждение би бил от 400 лева.
С определение от 09.04.2025г. е даден ход на делото по същество, което налага същото да бъде отменено.
По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 АПК съдът ОТМЕНЯ определение, с което е даден ход на делото по същество от 09.04.2025г.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ протеста на прокурор Христова при РП – Ботевград, против Решение № 12/28.12.2023 г. на общинския съвет на община Етрополе, с което е приета план- сметка за разходите по дейностите по осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци, сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци, проучване, проектиране изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депа за битови отпадъци и почистване на териториите за обществено ползване в общината за 2024 г.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 164/2024 г. на Административен съд – София-област.
ОСЪЖДА РП – Ботевград да заплати на община Етрополе сторените разноски по делото в размер на 400 лева.
Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от уведомяването на страните за изготвянето му с връчване на преписи.
ОПРЕДЕЛИ:
Председател: | |
Членове: |