ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1140

София, 17.09.2025 г.

Административният съд - София Област - XII състав, в закрито заседание на шестнадесети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: МИЛЕНА КОСТОВА - КОЛЕВА

Като разгледа докладваното от съдия МИЛЕНА КОСТОВА - КОЛЕВА административно дело № 20257020700975 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 35, ал. 5 от Закона за българското гражданство (ЗБГ).

Образувано е по жалба на М. А. от Република Турция, [населено място], чрез адвокат Драганова срещу мълчалив отказ на Министъра на правосъдието в срока по чл. 35, ал. 5 от Закона за българското гражданство /ЗБГ/.

Жалбоподателят поддържа, че е подал молба за придобиване на българско гражданство по произход в министерство на правосъдието, а преписка № 16152/2024 г. по чл. 15 ЗБГ е образувана на 16.08.2024 г. в Министерство на правосъдието.

Към датата на депозирането на настоящата жалба не е налице произнасяне на министъра на правосъдието по реда на чл. 35 от ЗБГ. Моли съда да отмени непроизнасянето на Министъра на правосъдието в посочения в чл. 35, ал. 1, т. 1 ЗБГ срок, като му определи срок за издаване на съответния акт по чл. 34 от ЗБГ.

Ответникът - Министърът на правосъдието, представя преписката във връзка с подаденото заявление, както и становище, в което оспорва жалбата като недопустима, тъй като е подадена предсрочно и моли да бъде оставена без уважение, като неоснователна. Излагат се съображения, че не е приключила съгласувателната процедура със заинтересованите институции, поради което е налице законова забрана преписката да бъде разгледана от Съвета по гражданство при Министерството на правосъдието. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение. В зависимост от изхода на спора се прави и възражение за прекомерност на евентуално претендирано адвокатско възнаграждение от жалбоподателите.

Административен съд София - област, 12-ти състав като съобрази представените по делото доказателства, становището на страните и служебно направената справка на интернет страницата на Дирекция "Българско гражданство", намери за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е започнало по молба за придобиване на българско гражданство по чл. 15 ал.1 т.3 от ЗБГ от М. А. от Р. Турция, [населено място] като лице, чието единият родител е български гражданин, подадена в Министерство на правосъдието на 16.08.2024 г. Молбата е регистрирана в дирекция "Българско гражданство" в МП с вх. № 16152/16.08.2024 г., като е образувана административна преписка, с което е започнало производството за придобиване на българско гражданство. Видно от направената служебна справка на страницата на МП, образуванатa преписка № 16152/2024 от 16.08.2024 г. се намира в процедура по задължително съгласуване. Не са представени доказателства за констатирани нередовности в заявлението на М. А., респективно, да са дадени указания за тяхното отстраняване. По делото е представена декларация от М. А., в която се посочва, че Г. Б. А. е негова майка, като същата притежава българско гражданство, възстановено с указ № 68/03.06.2024 г. на Вицепрезидента на Република България.

Не е налице спор между страните, че молбата за придобиване на българско гражданство, ведно с приложените към нея доказателства, не е била внасяна на Съвета по гражданството към МП, който да е дал мнение по нейната основателност, както и че Министърът на правосъдието не е направил предложение за издаване, или съответно за отказ за издаване на указ по чл. 34 от ЗБГ в предвидения по закон срок.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Настоящият съдебен състав намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена от активно легитимирано лице, молител в производството по придобиване на българско гражданство, и е в срок. Съгласно разпоредбата на чл. 34 и чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗБГ министърът на правосъдието прави предложение до Президента на Република България за издаване на указ или за отказ за издаване на указ за придобиване българско гражданство в срок до дванадесет месеца по молбите за придобиване на българско гражданство по натурализация.

С разпоредбата на чл. 35, ал. 5 от ЗБГ е предвидено изрично съдебното обжалване на непроизнасянето на Министъра на правосъдието по подадената молба, като съдът проверява единствено движението на производството по преписката. Данните по делото сочат, че по заявлението на М. А., е образувана административна преписка с № 16152/2024 от 16.08.2024 г., като не са констатирани нередовности, с оглед на което от тази дата започва да тече срока на министъра да се произнесе по молбата съгласно чл. 35, ал. 2, предложение второ от ЗБГ. Дванадесет месечният срок за произнасяне на министъра на правосъдието по чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗБГ е изтекъл на 16.08.2025 г. по аргумент на чл. 60, ал. 3 от ГПК. След този ден е формиран мълчалив отказ на ответния орган да се произнесе по молбата на М. А.. Съгласно разпоредбата на чл. 149, ал. 2 от АПК мълчаливият отказ може да се оспори в двумесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе, в случая до 18.08.2025 г. /понеделник/, а жалбата, с която се моли за отмяна непроизнасянето на административния орган е подадена на 28.08.2025 г. и следователно същата е подадена в срок.

Разгледана по същество, жалбата на М. А. е основателна. Аргументите за това са следните:

Производството по придобиване на българско гражданство е уредено в глава пета на Закона за българското гражданство и Наредба № 1 от 19.02.1999 г. за прилагането й. Независимо, че придобиването на гражданство се извършва с указ на друг орган - Президентът на Република България, образуването на производството и последващите действия, насочени към издаване на указа, са от компетентността на Министъра на правосъдието. До него се отправя молбата съгласно чл. 32 от ЗБГ и именно той е органът, който въз основа на мнението на Съвета по гражданството прави предложение за издаване на указ за придобиване на гражданство, или съответно на отказ за издаване на такъв (чл. 34 от ЗБГ).

В нормата на чл. 35, ал. 1 от ЗБГ са предвидени императивно сроковете, в които предложението следва да се направи от Министъра на правосъдието в различните хипотези за придобиване, възстановяване и освобождаване от българско гражданство, като според ал. 2 те текат от постъпването на молбата или предложението в Министерството на правосъдието, съответно от датата на отстраняване на нередовностите. Тези срокове следва да се имат предвид и при изготвянето на становищата на МВР и ДАНС, които постъпват в Министерство на правосъдието, въз основа на молбата, по която е образувано административното производство, както и даването на мнение от Съвета по гражданството. Законодателят е регламентирал сроковете за произнасяне по преписките, свързани с придобиването на българското гражданство, като е приел с нормата на чл. 35, ал. 2 от ЗБГ, че същите текат от постъпването на молбата или предложението в Министерството на правосъдието, съответно от датата на отстраняване на нередовностите. В конкретния случай по делото няма данни да са констатирани нередовности по молбата или да е изисквано да бъдат представяни допълнителни документи или да е възлагано извършването на допълнителни проверки по реда на чл. 33, ал. 4 от ЗБГ.

Настоящият съдебен състав не намира, че липсата на произнасяне на Съвета по гражданство, прави невъзможно министърът на правосъдието да упражни правомощията си. В тази връзка съдът счита, че нормативно определените срокове за предложението на министъра на правосъдието не са обвързани от даването или не на мнение от Съвета по гражданството. В тази връзка министърът на правосъдието определя състава на Съвета по гражданството и правилника за дейността му, съгласно чл. 33, ал. 5 от ЗБГ. Министърът на правосъдието обаче, е административният орган, на който е вменено законово задължението да направи предложението за издаване на указ до Президента или съответно отказ за издаване на указ, в определения по чл. 35, ал. 1 срок. Единствената хипотеза, в която тези срокове спират да текат, и то само в продължение на 1 или съответно 3 месеца е регламентирана в чл. 33, ал. 4 от ЗБГ, но в настоящият случай, както бе посочено по – горе липсват доказателства да е изисквано от М. А. да представи допълнителни документи, нито е възлагано извършването на допълнителни проверки, поради което не може да бъде прието, че сроковете по чл. 35, ал. 1 са спрели да текат.

В тази връзка следва да бъде съобразена и разпоредбата на чл. 53, ал. 4 от АПК, съобразно която ако е необходимо даване на мнение от друг орган, но последното не е дадено от този орган, актът се издава без него.

По тези съображения непроизнасянето на министъра в нормативно определените срокове е в несъответствие с принципите за законност, съразмерност, служебно начало, бързина и процесуална икономия в административното производство. При тези данни жалбата на М. А. против непроизнасянето в срок на Министъра на правосъдието по молбата за придобиване на българско гражданство е основателна и следва да бъде уважена.

Съгласно чл. 173, ал. 2 от АПК при отмяна на административен акт, който в случая е обективиран в мълчалив отказ, когато естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за провеждане на административната процедура и произнасяне с административен акт при спазване на задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, изложени в мотивите на настоящото съдебно решение.

Настоящият съдебен състав намира, че съобразно разпоредбата на чл. 174 от АПК, на административния орган следва да бъде определен срок за произнасяне с административен акт по чл. 34 от ЗБГ. Съдът отчита заявеното от процесуалния представител на ответника, че е поискано становище по преписката от МВР, като последното не е постъпило в МП. В тази връзка, волеизявлението на процесуалния представител следва да се съобрази, като бъде определен срок от 4 месеца за издаването на акта по чл. 34 от ЗБГ.

Воден от изложеното и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК във вр. с чл. 35, ал. 5 от Закона за българското гражданство, Административен съд София-област, 12-ти състав,


ОПРЕДЕЛИ:

ОТМЕНЯ като незаконосъобразен мълчаливия отказ на министъра на правосъдието за издаване на акт по чл. 34 от Закона за българското гражданство по преписка № 16152/2024 от 16.08.2024 г. по описа на Министерство на правосъдието, образувана по молба на М. А. от Република Турция, [населено място].

ИЗПРАЩА преписката на министъра на правосъдието за произнасяне по преписка № 16152/2024 от 16.08.2024 г. по описа на Министерство на правосъдието, образувана по молба на М. А. от Република Турция, [населено място] и издаване на акт по чл. 34 от Закона за българското гражданство при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото определение.

ОПРЕДЕЛЯ на министъра на правосъдието 4 - месечен срок за издаване на акт по чл. 34 от Закона за българското гражданство, считано от съобщаването на настоящото определение.

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 35, ал. 5 от ЗБГ.

Съдия: