ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1646
София, 18.09.2025 г.
Административният съд - София Област - XII състав, в закрито заседание на осемнадесети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | МИЛЕНА КОСТОВА - КОЛЕВА |
като разгледа докладваното от съдията Милена Костова - Колева частно административно дело № 1011/2025 г. на Aдминистративен съд - София Област, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по молба на И. Д. В., в която се иска съда да постанови определение за спиране на Решение на СЕМ № РД-05-70/15.07.2025 г., с което се обявява процедура за избор на генерален директор на Българска национална телевизия на основание чл.166, ал.2 от АПК.
В молбата се поддържа, че Решение на СЕМ № РД-05-70/15.07.2025г. представлява административен акт от вида, описан в чл.60, ал.1 АПК, т.е. представлява разпореждане за допускане на предварително изпълнение. Този извод се налага поради обстоятелството, че предходната процедура не е приключила, макар и регулаторът да е взел решение за нейното прекратяване, то същата продължава в съдебната й фаза по адм. д. № 850/2025г. по описа на Административен съд – София - област до окончателното произнасяне на съда.
Твърди, че целта на Решение на СЕМ № РД-05-70/15.07.2025 г. е да се препятства осъществяването на правото на защита на жалбоподателката Величкова като участник в предходната процедура.
Счита, че като издава административен акт за започване на нова процедура по избор на генерален директор на БНТ преди предходната да е приключила окончателно, СЕМ нарушава закона, тъй като паралелно съществуват две процедури, втората от които вече е компрометирана от незаконно взето решение.
Твърди, че с влязло в сила Решение по ч.адм.д. № 815/2025 г. по описа на Административен съд – София - област, вече е прогласил, че разпореждането за предварително изпълнение на новата процедурата по избор за генерален директор на БНТ е нищожно, поради което счета, че самото Решение на СЕМ № РД- 05-70/15.07.2025 г., което по своите правни характеристики се явява също разпореждане за допускане на предварително изпълнение по смисъла на чл.60, ал.1 АПК, също следва да се прогласи за нищожно. Самото постановяване на решение за откриване на нова процедура при неприключила стара такава определя неговата незаконосъобразност и по-конкретно - нищожност.
Прави искане за спиране на Решение на СЕМ № РД- 05-70/15.07.2025 г., с което е обявена нова процедура за избор на генерален директор на БНТ, като административен акт, представляващ разпореждане /чл.60, ал.1 АПК/ за допускане на предварително изпълнение, поради неговата незаконосъобразност /нищожност/.
Разгледано по същество, съдът намира следното:
С Разпореждане № 1639/16.09.2025г., постановено по адм.д. № 850/2025г. по описа на Административен съд – София – област е отделена молбата на И. В. и е образувано настоящото дело, като е изложил съображения, че предмет на производството по адм.д. № 850/2025г. по описа на Административен съд – София – област е законосъобразността на друг акт на СЕМ – Решение № РД-05-69/15.07.2025г. за прекратяване на процедурата за избор на генерален директор на БНТ, обявена с Решение № РД-05-39/05.05.2022г. на СЕМ, поради което е недопустимо искането на И. В..
Служебно известно на настоящия съдебен състав е, че по подадена жалба против Решение №РД-05-70 от 15.07.2025 г., е образувано адм.д. № 863/2025г. по описа на Административен съд – София – област. С Определение № 1105/26.08.2025г. съдията – докладчик по адм.д. № 863/2025г. по описа на Административен съд – София – област е оставил без разглеждане подадената жалба и е прекратил производството по делото. Против определението е подадена частна жалба, като към момента няма произнасяне на Върховния административен съд.
Съгласно чл.166, ал.2 от АПК, при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл.60, ал.1, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.
Допустимостта на искането за спиране по чл.166, ал.2 от АПК се предопределя от наличието на висящо производство по оспорване на административния акт, чието спиране се иска. /В този смисъл е Определение № 8476/14.08.2025г. по адм.д. № 8000/2025г., V-то отделение на ВАС/.
Доколкото допустимостта на оспорване на Решение №РД-05-70 от 15.07.2025 г. по адм.д. № 863/2025г. по описа на Административен съд – София – област е преюдициално по отношение на настоящото искане, съдът счита, че следва да спре производството по настоящото дело до решаването му с влязъл в сила съдебен акт от Върховен административен съд.
Предвид гореизложеното, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
СПИРА производството по ч.адм.д. № 1011/2025г. по описа на Административен съд – София – област до произнасяне на Върховен административен съд по частна жалба с вх.№ 5379/02.09.2025г. на Административен съд – София – област.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в 7 - дневен срок от съобщаването пред Върховен административен съд на Република България.
Съдия: | |