О П
Р Е Д Е Л Е Н И Е №208
гр.Силистра, 11.05.2023г.
Административният
съд гр.Силистра,в закрито заседание на единадесети май през две хиляди двадесет
и трета година, в състав:съдия Маргарита Славова, при секретаря Виолина Рамова,
разгледа адм.дело №74 по описа на
съда за 2023г. и установи, че
изисканата административна преписка е представена от ОД“Земеделие“ гр.Силистра.С
жалбата, в условията на обективно съединяване, са предявени три самостоятелни
искания, свързани с главното-за отмяна на уволнението,две от които са
регламентирани като последица, настъпваща по силата на закона (ex lege), а третото -
представлява осъдителен иск по чл.104 от Закона за държавния служител (ЗДСл) и е
свързано с участието на друга страна като ответник (чл.205 АПК),т.е. разглеждането
и решаването му е по друг ред, чиято допустимост е предопределена от съдбата на
главното производство - законосъобразността,респ. отмяната на Заповедта за
прекратяване на служебното правоотношение (СлПО) с
оспорващата.Същите имат общ генезис,но са в отношение на обусловеност помежду
си. Изложеното сочи на приложимост на чл.210 ал.2 пр.2 ГПК, във връзка с чл.144
АПК,защото формулираното общо искане с жалбата,вкл. недопустимите „да ме
възстановите на предишната държавна служба на същата длъжност“ и „да бъде
поправено чрез заличаване основанието за прекратяване на служебното ми
правоотношение, вписано в служебната ми книжка“, по аргумент за противното от
чл.121 ал.1,вр. с чл.122 ал.1 и с чл.123 ал.2 ЗДСл,
налага отделяне на производството по иска за обезщетение, тъй като наличието
или липсата на материалноправното основание за
неговото предявяване, съгласно регламентацията от чл.104 ал.1 ЗДСл, във вр. с чл.204 ал.1 АПК,зависи от изхода на спора по уволнителната
заповед.
Производството
е образувано по жалба на Т.Н.П., подадена чрез представител по пълномощие адв.В.В. ***, срещу Заповед №РД-05-01-18/03.04.2023г. на
директора на Областна дирекция „Земеделие“ гр.Силистра,с която на основание чл.107
ал.2 ЗДСл, е прекратено служебното правоотношение с оспорващата от длъжността
„Главен директор на Главна дирекция „Аграрно развитие“ в Областна дирекция
„Земеделие“ гр.Силистра, с придобит ранг II старши.
В петитумната част е формулирано едно общо искане, както
следва:
1. Да отмените изцяло Заповед
№РД-05-01-18/03.04.2023г.[…] и да ме възстановите на предишната държавна служба на
същата длъжност;
2.Да бъде поправено чрез заличаване основанието за
прекратяване на СлПО, вписано в служебната ми книжка;
3.Да осъдите ОД“Земеделие“ гр.Силистра да ми заплати
обезщетение в размер […], съобразно чл.104 ал.1 ЗДСл, ведно със законната
лихва […].
Съгласно чл.122 ЗДСл, при отмяна на заповедта за
прекратяване на СлПО, държавният служител се
възстановява на предишната длъжност, ако се яви в съответната администрация в
двуседмичен срок от влизането в сила на съдебното решение, като с ал.3 са уредени
последиците и реда за защита при евентуално недопускане на възстановения служител
до работното му място.В контекста на горна- та регламентация е очевидно, че
съдът не се произнася по „възстановяването“ на уволнения служител (така, както
е по КТ), защото същото настъпва ex lege. Идентично е положението и с предявеното искане за
поправка на основанието за прекратяване на СлПО, чрез
заличаване на обективираното в оспорената заповед,
защото чл.123 ЗДСл предвижда това да става служебно, от органа по
назначаването, при отмяна на акта за прекратяване на СлПО.
Отмененителният съдебен акт има действие с обратна
сила (ex
tunc),т.е.
възстановява положението отпреди уволнението, поради което и няма основание за поправка
на основанието за прекратяване на СлПО, тъй като
същото се счита, че не е било преустановявано. Ето защо, по отношение на така
предявените две отделни искания,съдът не дължи произнасяне, а производството по
тях следва да бъде прекратено.
С оспорването е предявен и иск по чл.121
ал.1 т.3, във връзка с чл.104 ал.1 ЗДСл за присъждане на обезщетение за
времето,през което жалбоподателката не е заемала държавна служба, поради
незаконното прекратяване на служебното ѝ правоотношение.Положителна
процесуална предпоставка за допустимост на този иск е отмяната на оспорения
административен акт, което налага, на основание чл.206
АПК и чл.210 ал.2 ГПК във връзка с чл.144 АПК, същият да бъде отделен за
разглеждане в самостоятелно производство,по което ответник следва да бъде
юридическото лице - Областна дирекция „Земеделие“ гр.Силистра,а не органът по
назначаване,воден от което, настоящият състав на Административен съд
гр.Силистра
О П Р Е Д Е Л И:
Прекратява производството по предявените искания за възстановяване на
жалбоподателката на предишната държавна служба на същата длъжност и за
заличаване на основанието за прекратяване на служебното ѝ правоотношение,
вписано в служебната ѝ книжка.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен
съд.
Разделя
производството по делото, както
следва:
Производството по адм. дело №74/2023г. ще
продължи по жалбата на Т.Н.П. против заповед №РД-05-01-18/03.04.2023г. на директора
на Областна дирекция „Земеделие“ гр.Силистра, с която на основание чл.107 ал.2
ЗДСл е прекратено СлПО.
Предявеният
иск за обезщетение по чл.104 ал.1 ЗДСл, ведно с копие от жалбата, заповедта за
уволнение (л.29) и Заповед №РД-05-01-33-6/12.08.2022г. (л.9), да се докладва на
Председателя на АС гр.Силистра за образуване на отделно производство и
определяне на съдия-докладчик по него по реда на чл.157 АПК.
Определението,
в тази му част, не подлежи на обжалване.
Препис от определението да се връчи на страните по
реда на чл.137 АПК.
СЪДИЯ: