Р Е Ш Е Н И Е
№ 251/15.2.2022г.
гр. Пловдив, 15 февруари 2022 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, ІX състав, в
публично съдебно заседание на седемнадесети януари две хиляди двадесет и втора
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ СТОЯНОВ
при секретаря
Севдалина Дункова, като разгледа
докладваното от съдия Стоянов адм. дело
№ 2672 по описа на съда за 2021 год.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от Административно
процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 73, ал. 4 от
Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни
фондове /ЗУСЕСИФ/.
Образувано
е по жалба вх. № 17554/07.10.2021 г. на Община Пловдив, ЕИК 000471504,
представлявана от З.Д.– кмет на Община Пловдив против Решение №
РД-02-36-1071/21.09.2021 г. на Заместник министъра и ръководител на Управляващия
орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ /ОПРР/ 2007-2013 /ОПРР/ за
приключване на сигнал с рег. № 1862 регистриран в Регистъра на сигнали и нередности
по Оперативна програма „Регионално развитие" /ОПРР/ 2007-2013 в Главна
дирекция "Стратегическо планиране и програми за регионално развитие"
към МРРБ, във връзка с установени нарушения, отнасящи се до липсата на добро
финансово управление и компрометиране целите на проекта по отношение на дейност
4 „Внедряване и експлоатация на Системата за управление на градския транспорт
(СУГТ) - подкомпонент „Електронно таксуване“ и подкомпонент „Информация за
пътуване и управление на автопарка“, по договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ /ДБФП/ № BG161PO001/1.5-03/2011/001 от 02.07.2012 г. с
предмет “Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив”,
финансиран по ОПРР 2007-2013, с бенефициента – Община Пловдив, с което е определена финансова корекция в размер на
893 131,31 лева представляваща 5% от стойността на реално верифицирани разходи по договор №
BG161PO001/1.5-03/2011/001-D-10 с изпълнител „ИНДРА СИСТЕМАС С.А.-КЛОН” КЧТ в
изпълнение на ДБФП № BG161PO001/1.5-03/2011/001 с предмет „Модернизация и
развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив“, финансиран по ОПРР
2007-2013.
Жалбоподателят
счита оспореното решение за незаконосъобразно, неправилно и необосновано,
постановено при противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие
с целта на закона. Твърди се, че решаващият орган неправилно е преценил
фактите, което е довело до погрешни изводи.
Твърди
се още, че не били спазени сроковете по чл. 10,
ал. 2 от Наредбата за администриране на нередности по Европейските структурни и
инвестиционни фондове, чл. 73, ал. 3 ЗУСЕСИФ.
В жалбата се твърди, че не е налице нарушение по чл. 70, ал.
1, т. 4 от ЗУСЕСИФ. Освен това бил изтекъл срока, посочен в чл. 71 от Регламент
(ЕС) 1303/2013, в който можело да се налага финансова корекция. Навеждат се
доводи, че Община Пловдив се оказва в практическа невъзможност да осигури траен
автопарк, който да бъде оборудван и това е факт, който не се дължи на лошо
финансово управление, а на обективни фактори и на необходимостта от прилагане
на специфичните разпоредби на Закона за обществените поръчки. Твърди се, че
жалбоподателят бил предприел всички
необходими мерки за привеждане на действащия автопарк в съответствие с
изискванията на проекта. Задължение за оборудване на 285 автобуса било
предвидено в Договор 1515102/10.02.2015 г. с Индра Системас СА. Такова задължение било предвидено и в Договор № 12 с Индра Системас
СА. - КЧТ от 01.04.2016 г., както и в договорите с превозвачите от 2018, 2019,
2020 г. Твърдението за лошо финансово управление поради наличието на
необорудвани автобуси, които към датата на последната проверка са 24 от общо
285, тоест пo-малко от 10 %, не стъпват на
обективни факти и на относимите документи. След като Община Пловдив никога не е
поемала ангажимент да промени схемата на градския транспорт, като елиминира
напълно частните превозвачи и съответно стане единствен собственик на
автопарка, наличието на постоянен процес по оборудване и преоборудване на
автобусите, част от този автопарк, е обективно допустим и неизбежен факт, който
не компрометира проекта, нито ангажиментите на бенефициента. Наличието на
необорудвани автобуси се дължи на характера на осъществяваната услуга и не може
да се вмени във вина на бенефициента. Направено е искане за отмяна на
решението. Претендира се присъждане на адвокатско възнаграждение.
Ответникът
по жалбата – Заместник –министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на ОПРР
2007 – 2013, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Капеловска оспорва
жалбата. Излагат се съображения, че административният акт е издаден от
оправомощено лице в рамките на делегираната му компетентност, при достатъчно
посочване на фактическите и правните мотиви за определяне на финансовата
корекция. Формулирано е искане жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна и
недоказана. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Административен
съд гр. Пловдив, девети състав, след като обсъди доказателствата по делото,
доводите на страните и след преценка на законосъобразността и обосноваността на
оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна
следното:
Между Министерство на регионалното развитие и
благоустройството, Управляващ орган на Оперативна програма "Регионално
развитие"- Главна дирекция "Програмиране на регионалното
развитие" в качеството на договарящ орган и Община Пловдив – бенефициент е
сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна
програма "Регионално развитие" /2007-2013/ № ВG161РО001/1.
5-03/2011/001 по схема за безвъзмездна финансова помощ ВG161РО001/1. 5-03/2011
"Подкрепа за интегриран градски транспорт в петте големи града" по
проект „Модернизиране и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив“.
Максималната обща сума на проекта е 44 306 947,25 лева. Договорът е с
продължителност от 36 месеца. Искането за окончателно плащане е входирано на
02.02.2016 г., като крайният срок на
5-годишния период на устойчивост на инвестицията по проекта е 02.02.2021 г.
С писмо с изх. № 99-00-6-325-[15] от 02.03.2018 г. Ръководителят на УО на
ОПРР информира Община Пловдив, че е регистриран в Управляващия орган на
Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013 сигнал за
нередност под № 1862, във връзка с нарушение при изпълнение на договорните
задължения в период на устойчивост на договора за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ, финансиран по ОПРР, по който Община Пловдив е бенефициент. С
писмото бенефициентът е информиран, че УО стартира процедура по чл.
73 от ЗУСЕСИФ.
Проектът има комплексен характер и включва Система
за управление на градския транспорт (СУГТ), велосипедни алеи, Компонент Светофари и контрол и Проучване за
планиране на градския транспорт. Подаденият сигнал за нередности
се отнася до функционирането на
СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ГРАДСКИЯ ТРАНСПОРТ,
която се състои от следните
компоненти: Управление на автопарка; Информация за пътниците и Eлектронно
таксуване.
Системата за
управление на автопарка и информация за пътниците се състои от Бекофис за управление на автопарка (БУА),
включващ Централен Сървър (ЦС); Бордови
автобусни подсистеми (БАП); 285 превозни средства ще бъдат оборудвани с бордови
устройства, предаватели и електронни информационни панели; Дисплеи на
автобусните спирки (ДАС); 104 1-редови, 155 3-редови и 95 5-редови електронни
информационни панели ще бъдат монтирани на 354 автобусни спирки. Система за
електронно таксуване, състояща се от предаватели, монтирани на 285 превозни
средства; Бордови устройства, монтирани на 285 превозни средства, които ще
обслужват едновременно системата за продажба на електронни билети и системата
за информация на пътниците в автобуса;
677 валидатори на карти с чип, монтирани на 285 превозни средства;
Обслужване на клиентите, както при доставчика на услуги на СУГТ, така и в
обектите на транспортните оператори; Автомати за продажба на билети (TVM-и), за
издаване и зареждане на карти - 285 автомати за продажба на билети тип
„бордови” ще бъдат монтирани в автобусите, 41 автомати за билети - на избрани
спирки и 50 автомати за билети – монтирани на определени за целта закрити
места; Автомат за издаване на карти, който инициализира Клиентската медия, чрез
поверително вмъкване на криптографски ключове в празни карти с чип; за целта
първоначално ще бъдат произведени 250.000 чип карти; 150 ръчни портативни контролни устройства,
използвани за откриване на измами и нередовни карти; Система за сигурност и регистрация, която
включва всички функции за надеждно управление и наблюдение на целостта на
системата. Съгласно проектното предложение изградената системата за електронно
таксуване ще бъде собственост на Бенефициента и ще се експлоатира от същия.
Поради това, финансовите ресурси, генерирани от продажбата на билети/карти,
въпреки наличието на частни превозвачи, осъществяващи обществената услуга
„Превоз на пътници” на територията на града, ще постъпват в общината и в
последствие ще се разпределят между операторите на базата на определените от
ОбС – гр. Пловдив, критерии и съгласно действащите законови и подзаконови
нормативни актове. Правото на Община Пловдив да събира приходите от
билети/карти ще бъде договорено с всеки един от операторите с допълнително
споразумение към действащите договори.
От страна на УО е екип на УО
са извършили проверка на място по проекта,
във връзка с годишен план за проверки на място на приключили проекти за
2019 г. Обхват на проверката: Проверка на състоянието на обектите на
интервенция, запазването на собствеността и предназначението им, проверка на
наличността и състоянието на доставеното оборудване по проекта, устойчивост на
постигнатите резултати от проекта. Проверката на място е осъществена в периода
28-29.03.2019 г., като констатациите са следните: изградени са система за електронно таксуване и система
за информация за пътуване и управление на автопарка, но са налице
обстоятелства, които затрудняват експлоатирането на системите в обема,
качеството и обхвата, заложени по проекта. С цел осигуряване на устойчивост на
постигнатите резултати от изпълнението на проекта, към бенефициента са
отправени препоръки за предприемане на мерки за отстраняване на констатираните
проблеми, свързани с: частично коректна информация по информационните табла на
спирките, неналични някои от функциите за закупуване на билети на бордовите
автомати, неактивни някои функции на вендинг машините, неработещо Интернет
приложение. Другата проверката на място е осъществена в периода 10-12.12.2020
г., като констатациите са следните: информацията на електронните табла в
по-голямата си част е коректна и точна, налични са определени случаи, в които
автобусите не са отразени на таблото; бордовите устройства за продажба на
билети не работят в част от автобусите; инсталираните валидатори не работят в
част от автобусите; при документална проверка е констатирано наличието на
определен брой необорудвани автобуси: за 10.08.2020г. - 26 бр., за 11.08.2020г.
– 24 бр. и за 12.08.2020г. – 24 бр.; някои от кондукторите по автобуси, с които
екипа на проверката се срещнал, не разпознават издадената Евтина смарт карта на
хартиен носител от ТВМ /стационарна вендинг машина за билети/; при издаването
на месечните карти върху тях, с помощта на принтер, се изписва съответния
месец, за който важат, т.е. след изтичането на съответния период картите не
биха могли да се използват ако в тях се заредят други продукти /системата
позволява зареждането на друг продукт ако е изтекла годността на действащия/,
тъй като те вече са надписани, т.е. следва да се издаде нова карта, Интернет
приложението за продажба на билети не е активирано, както не е налична опцията
Електронен портфейл, Интернет приложението не е активно, както и е констатирана
невъзможност да се зареждат няколко продукта едновременно на транспортните
смарт карти, т.нар. „Електронен портфейл“.
По време на извадковата проверка на
стационарните автомати за продажба на билети и зареждане на карти /вътрешни и
външни/ и електронни информационни табла по автобусните спирки, са констатирани
следните недостатъци: липсва опцията за закупуване на „Е-билети“ на вендинг
машини на проверените спирки; част от проврените вендинг машини не работят в
пълнота или за определени опции; На вендинг машините не са активирани следните
функции: едномесечна карта, валидна за 1 линия; едномесечна карта, валидна за
всички линии с намаление. Установено
е, че сборът от приходите от бордовите автомати за продажба на билети в
автобусите и приходите от стационарни автомати за продажба на билети и за
зареждане на карти /ТVМ/ съставляват 0,45% от приходите от продажба на билети. Продажбите
на продуктите създадени по проекта представляват 12,36% от общите продажби.
Изградената по проекта електронна система за таксуване съществува паралелно с
утвърдената в градския транспорт на Пловдив кондукторна система за таксуване
във всеки автобус.
Заключенията от проверката на място, във
връзка с постигнатите резултати по сключения договор №
BG161PO001/1.5-03/2011/001-D-10 от 10.02.2015г. с изпълнител „ИНДРА СИСТЕМАС
С.А. /INDRA SISTEMAS S.A./, в чийто предмет са заложени изпълнението на
Подкомпонент 1 Система „Електронно таксуване“ и Подкомпонент 2 Система „Информация за пътуване и управление
на автопарка“, са следните: По отношение на подкомпонент 1 „Електронно
таксуване“: в сравнение от предходната проверка на място се наблюдава
увеличаване на продажбите на продукти, които са създадени като резултат от
проекта, т.е. налице е нарастване степента на използване на системата за
таксуване, предвид подобрените условия и създадени предпоставки от страна на
бенефициента системата да се ползва по предназначение. Изградената по проекта
електронна система за таксуване съществува паралелно с утвърдената в градския
транспорт на Пловдив кондукторна система за таксуване във всеки автобус, т.е. в
голямата си част таксуването на гражданите продължава да се осъществява от
кондукторите в автобусите. На база
извършените извадкови проверки при проверката на място са констатирани
подобрени възможности за използване на системата от технологична гледна точка –
активирани са продукти, съгласно спецификацията по договор с изпълнител, както
и от гледна точка на техническа изправност – в по-голямата си част проверените
бордови машини за билети, стационарни автомати – ТВМ и валидатори в автобусите
по време на проверката работят. По отношение на подкомпонент 2 Система
„Информация за пътуване и управление на автопарка“: съгласно дадените справки
за експлоатацията на системата за трите дни на проверката на място е
констатирано значително намаляване на броя на автобусите, които са оборудвани,
но са невидими за системата в сравнение от предходната проверка на място. Налице
са подобрени условия за свързаност на автобусите в системата. Като резултат е
налице повишаване нивото на коректност
на информацията по информационните табла на спирките. При проверката е
констатирано, че повечето от проверените информационни табла работят и са в
добро състояние. По отношение на постигнатите резултати във връзка с Дейност 4.
„Внедряване и експлоатация на Системата за управление на градския транспорт
(СУГТ)“ при проверката е установен значителен напредък за осигуряване на
условия за повишаване степента на използване на изградената система за
електронно таксуване, както и за свързаност на автобусите в системата и
коректност на информацията по информационните табла по спирките. С цел подобряване на условията за устойчивост
на постигнатите резултати от изпълнението на проекта, е дадена препоръка да се
предприемат мерки за изпълнение на направените констатации, описани в
Констативния протокол от проверката на място.
С преписка с
вх. № 038 от 18.09.2020г. и допълнения с вх. №004/29.01.2021г. и вх.
№006/09.02.2021г. бенефициентът оспорва констатациите, като счита, че има три причини, поради
които Системата за управление на градския транспорт /СУГТ/, респективно
системата за „Електронно таксуване“ не са достигнали пълна
функционалност: извършване на градския
транспорт в Пловдив от частни превозвачи, което води до наличие на определен
брой необорудвани автобуси,
необходимостта от регулярно провеждане на процедури за възлагане на
обществени поръчки за превоз на пътници за различните автобусни линии и
подписване на нови договори с превозвачите; наличие на промяна в нормативната
база във връзка с новите изисквания на Наредба за изменение и допълнение на
Наредба № Н-18 от 13 декември 2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин в сила от 02.07.2019г. ; съществуващи институционални
пречки, свързани с издаването от системата на така наречените „преференциални
карти“ /карти с намаление/.
С обжалваното решение Заместник министъра и
ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Регионално
развитие" /ОПРР/ 2007-2013 /ОПРР/ е приключил сигнал с рег. № 1862 като е
констатирал установени нарушения, допуснати от Община Пловдив, отнасящи се до
устойчивост и липсата на добро финансово управление по отношение на дейност 4
„Внедряване и експлоатация на Системата за управление на градския транспорт
(СУГТ) - подкомпонент „Електронно таксуване“ и подкомпонент „Информация за
пътуване и управление на автопарка“, по ДБФП № BG161PO001/1.5-03/2011/001 от
02.07.2012 г. с предмет „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град
Пловдив“, финансиран по ОПРР 2007-2013, с бенефициент Община Пловдив, с:
1. Установяване на нередност на бенефициента
по т. 2. "Нарушаване на принципите по чл. 4, параграф 8, чл. 7 и 8 от Регламент /ЕС/ № 1303/2013 и т. 3 "Нарушаване на изискването за дълготрайност на
операциите в случаите и сроковете по чл. 71 от Регламент /ЕС/ № 1303/2013, от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 2 на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за
извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне
размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата
от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Определена е финансова корекция на
бенефициента в размер на 5%, представляваща верифицирани и платени разходи по
засегнатите елементи, както следва: договор № BG161PO001/1.5-03/2011/001-D-10 с
изпълнител „ИНДРА СИСТЕМАС С.А.-КЛОН” КЧТ в изпълнение на ДБФП № BG161PO001/1.5-03/2011/001 с предмет „Модернизация и
развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив“, финансиран по ОПРР 2007-2013.
В
хода на съдебното производство не са събирани нови доказателства. Страните
нямат спор по фактите. Спорът е правен относно правилното приложение на
материалния закон.
Въз
основа на така установените факти настоящият съдебен състав, като извърши по
реда на чл. 168, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 27, ал. 1 от
ЗУСЕСИФ
цялостна проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на
всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до
следните правни изводи:
По
допустимостта на жалбата:
Жалбата
е подадена в срок, от лице с правен интерес и срещу акт, за който изрично е
предвидено в чл. 73, ал. 4 от
ЗУСЕСИФ,
че подлежи на обжалване пред съд, поради което е
допустима. Поради което се дължи разглеждането й по същество:
Императивната
разпоредба на чл. 146 АПК посочва основанията
за оспорване на административните актове, които, ако са налице във всяка
конкретна хипотеза, водят до незаконосъобразност на оспорения акт, а именно:
липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение
на административно-производствените правила, противоречие с материалноправни
разпоредби и несъответствие с целта на закона. При преценка законосъобразността
на оспорения административен акт, съдът съгласно чл.
168, ал. 1 от АПК
не се ограничава само с обсъждането на основанията, посочени от оспорващия, а е
длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери
законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.
146 АПК.
При така вменената на съда от закона служебна
проверка за законосъобразност на оспорения акт по реда на чл.
168 АПК,
съдът приема следното:
За да е законосъобразен, административният
акт следва да е издаден от компетентен орган, т.е от орган, оправомощен за това
в пределите на неговата компетентност. Компетентността е нормативно призната
способност на даден орган да издаде определен акт. Компетентността за издаване
на административни актове може да произтича от закон или друг нормативен акт
или чрез възлагане от друг орган, който притежава първоначална компетентност по
силата на закон или друг нормативен акт за издаване на административен акт по
определен кръг от въпроси, тоест така наречените случаите на законно
упражняване на "чужда компетентност". Липсата на компетентност във
всички случаи води до нищожност на административния акт и е отменително
основание по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК и след като е
установена от съда, оспореният административен акт следва да бъде прогласен за
нищожен на това основание.
Съгласно чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ, финансовата корекция
се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на
управляващия орган, одобрил проекта. Със Заповед № РД-02-728/19.08.2021 г. на Министър на регионалното
и благоустройство Ръководител на
управляващия орган на ОП „РР“ 2007-2013 е
оправомощил заместник –министъра Захари Христов да ръководи и организира
дейността на УО на ОП „РР“ 2007-2013, с
всички произтичащи от това права, отговорности и задължения.
С оглед на това
съдът намира, че процесното решение е издадено от компетентен орган.
Оспореното решение, което има характер на
административен акт се ползва от наименование -решение, като е посочено пред
кой орган и в какъв срок може да се обжалва-т.е. отговаря на изискванията по чл. 59, ал. 2,
т. 2
и т. 7 от АПК. Противно на
твърденията на жалбоподателя обжалваното решение има номер и дата на издаване.
Съгласно чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, преди издаването на решението за налагане на финансовата корекция управляващият
орган трябва да осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок,
който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по
основателността и размера на финансовата
корекция и при необходимост да приложи доказателства. Решението се издава в
едномесечен срок от представянето на
възраженията, като в неговите мотиви се обсъждат представените от бенефициента
доказателства и направените от него възражения. Видно от доказателствата по
делото, така установената процедура е била спазена – жалбоподателят е бил
уведомен за резултатите от проверка по сигнала за нередност с писмо изх. № 99-00-6-325-(16)/22.03.2018
г., изложил е възраженията си в отговор до УО, възраженията са обсъдени от
административния орган в оспореното решение.
Правната норма на чл. 73, ал. 3 ЗУСЕСИФ
предвижда, че решението по ал. 1 се издава в едномесечен срок от представянето
на възраженията по ал. 2, като в неговите мотиви се обсъждат представените от
бенефициента доказателства и направените от него възражения. В разглеждания
казус обжалваното решение не е издадено в посочения срок, но това не
представлява съществено нарушение на процесуалните права, тъй като посочения
срок е инструктивен, а не преклузивен.
Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК административният акт
следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му. В решението
си административния орган е изложил фактически основания, които се оспорват от
жалбоподателя.
С оспорения административен акт - Решение
№ РД-02-36-1071/21.09.2021 г. е наложена финансова корекция /ФК/ по реда на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ по ДБФП № BG161PO001/1.5-03/2011/001
от 02.07.2012 г. за нарушения на „принципите по чл. 4, параграф 8, чл. 7 и 8 от Регламент
(ЕС) № 1303/2013“, в размер на 5% от общо верифицирани и платени разходи по засегнатия договор №
BG161PO001/1.5-03/2011/001-D-10 с изпълнител „ИНДРА СИСТЕМАС С.А.-КЛОН” КЧТ, в
чийто предмет са заложени изпълнението на Подкомпонент 1 Система „Електронно
таксуване“ и Подкомпонент 2 Система „Информация за пътуване и управление на
автопарка“.
Съгласно чл. 143 (1) от Регламент (ЕС) №
1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския
фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд,
Европейския земеделски фонд за развитие на
селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за
регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския
фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета, държавите членки носят отговорност за
разследването на нередностите и за извършването на необходимите финансови корекции и
възстановяването на дължимите суми.
Дефиницията за нередност е дадена в чл. 2,
т. 36 от цитирания Регламент, според която това е всяко нарушение на правото на
Съюза или на националното право, свързано с
прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие
или бездействие на икономически оператор, участващ в
прилагането на европейските структурни и инвестиционни
фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на
бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза. Чл. 2, т. 37 определя като
"икономически оператор" всяко физическо или юридическо лице или друг
субект, които участват в изпълнението на
помощта от европейските структурни и инвестиционни фондове, с изключение на държава-членка, която упражнява правомощията
си като публичен орган.
В разглеждания случай Община Пловдив участва
като бенефициент в изпълнението на
помощта от Европейските структурни и инвестиционни фондове, поради което
общината несъмнено се явява икономически оператор, който може да бъде субект на извършена нередност по смисъла на чл. 2, т. 36 от Регламент 1303/2013 г.
В тежест на
административния орган е да докаже, че от страна на
бенефициента е извършено нарушение на
правото на Съюза или на
националното право, произтичащо от негово действие или бездействие и това
нарушение има или би имало за последица нанасянето на
вреда на бюджета на ЕС
чрез начисляване на неоправдан разход.
Административният орган е посочил като
правно основание за налагане на
финансовата корекция чл. 70, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕСИФ - за нарушаване на принципите по чл. 4, параграф 8, чл. 7 и 8 от Регламент (ЕС) 1303/2013 и чл. 70, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ – за нарушаване на изискването за дълготрайност на операциите в случаите и в сроковете по чл. 71 от Регламент (ЕС) 1303/2013.
По
отношение на вмененото нарушение на чл. 4, § 8, чл. 7 и 8 Регламент 1303/2013 г., квалифицирано
като основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 3
ЗУСЕСИФ:
Правното
основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 3
от ЗУСЕСИФ
е за нарушаване на принципите по чл. 4, параграф 8 от
Регламент (ЕС) № 1303/2013. Съгласно чл. 4, параграф 8 от
Регламент (ЕС) № 1303/2013 Комисията и държавите членки спазват принципа за добро
финансово управление в съответствие с изискванията на член 33, член 36, параграф 1 и член 61 от Финансовия
регламент.
Съгласно чл. 33, параграф 1 от
Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18
юли 2018 г. за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза
бюджетните кредити се използват в съответствие с принципа на добро финансово
управление и следователно се изпълняват, като се спазват следните принципи: а)
принципа на икономичност, според който ресурсите, използвани от съответната
институция на Съюза за осъществяване на нейните дейности, се предоставят
своевременно, в подходящо количество и качество и на най-добрата цена; б)
принципа на ефикасност, който е свързан с най-доброто съотношение между
използваните ресурси, предприетите дейности и постигането на целите; в)
принципа на ефективност, който е свързан със степента, в която се постигат
поставените цели посредством предприетите действия.
Принципът на добро финансово
управление се счита за спазен, когато са спазени посочените по-горе принципи, а именно:
а)
принципа на икономичност, според който ресурсите,
използвани от съответната институция на
Съюза за осъществяване на нейните дейности,
се предоставят своевременно, в подходящо количество и качество и на най-добрата цена. В случая
неработещите бордови устройства за
продажба на билети и инсталираните валидатори в част от автобусите, наличието
на определен брой необорудвани автобуси /за 10.08.2020г. - 26 бр., за
11.08.2020г. – 24 бр. и за 12.08.2020г. – 24 бр./, показват от една страна
некачествено и несвоевременно изпълнение, от друга страна- количеството ресурси, което се използва за
осъществяване на дейността за развитие на масовия градски транспорт явно не е
достатъчно. Несъобразяването от страна на бенефициента с определени факти и
обстоятелства, а именно: характера на предоставяната услуга – от частни
икономически оператори, необходимост от регулярно провеждане на обществени
поръчки, обновяването на подвижния състав, съгласно новите екологични норми и
стандарти, монтаж и демонтаж на оборудването по проекта, както и нормативната
уредба в областта, сочи за несъобразяване на принципа на икономичност, тъй като целта не може да
бъде постигната със заложените в проекта ресурси.
б)
принципа на
ефикасност, който е свързан с най-доброто съотношение между използваните
ресурси, предприетите дейности и постигането на
целите. В случая административният орган е обосновал точно как това съотношение
между използваните ресурси и предприетите действия не е най-доброто за
постигане на целта, при използваните ресурси и кои са неефикасните предприети
дейности от бенефициента, като изрично е посочил, че не е било съобразено, че системата
за електронно таксуване следва да премине през нарочна процедура по Наредба
Н-18 по фискализация отчитайки, че това е първата подобна система в областта на
градски транспорт в България; не е предвидено достатъчно време за провеждане на
обществените поръчки за избор на изпълнители, с което безпрепятствено да бъде
осигурена приемственост; не са въведени изрични клаузи в договорите от 2016 г.
за демонтаж и монтаж на оборудването, въпреки че проектът е приключил.
в)принципът
на ефективност от своя страна изисква да се определи степента, в която се
постигат поставените цели посредством предприетите действия, като е посочено точно
и конкретно кои са предприетите действия от бенефициента, които не съответстват
по степен на поставените цели за привличане на нови
ползватели чрез подобряване нивото на обслужване и надеждността на обществената
транспортна система на града: гарантиране спазването на графиците, предоставяне
информация в реално време за всички потребители на обществения транспорт.
Посочено е, че към момента на приключване устойчивостта на проекта, все още има
автобуси, които не са оборудвани със закупеното по проекта оборудване или
същото не работи, и не се идентифицират от системата, успоредно с изградената по проекта
електронна система за таксуване съществува паралелно кондукторна система за
таксуване във всеки автобус - в голямата си част таксуването на гражданите
продължава да се осъществява от кондукторите в автобусите, гражданите не могат да се възползват от услугата да закупят самостоятелно
билети от автобусите.
Основните цели на разглеждания проект „Модернизация и
развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив“ са следните: приоритетно развитие на масовия
градски транспорт и структурирането му в комплексна система, обвързваща всички
превозни системи; насърчаване на използването на обществен транспорт и
придвижване; подобряване нивото на обслужване и надеждността на обществената
транспортна система на града: гарантиране спазването на графиците, предоставяне
информация в реално време за всички потребители на обществения транспорт;
привличане на пътници от ЛМПС към устойчиви начини на транспорт: намаляване на
вредните емисии, по-специално CO2, NO2, PM10; намаляване времето за придвижване
и повишаване гъвкавостта на ОТ;
гарантиране движение на Обществения транспорт по график, дори и в
неблагоприятни условия на движение. Първият компонент на проекта „Система за
управление на градския транспорт“ (СУГТ) има за главна цел да подобри нивото на
обслужване и надеждността на обществения транспорт.
Липсата
на определен брой необорудвани автобуси/26-24 броя/, които
се движат в системата на градския транспорт, показват че основаната дейност по
внедряване и експлоатация на СУГТ на
подкомпонент 1 „Система за електронно таксуване“ /валидатори и бордови автомати
за продажба на билети в автобусите/ и подкомпонент 2 „Информация за пътуване и
управление на автопарка“ /бордови компютър, информационен дисплей, гласово
оповестяване и т.н./ не функционират в пълнота. Нефункционирането в пълнота на
посочените подкомпоненти препятстват постигането на заложените в проекта цели за подобряване нивото на обслужване и надеждността на обществения транспорт в
град Пловдив.
Спазването на принципите на икономичност,
ефикасност и ефективност би довело до по-ефикасно разходване на предоставените от Съюза финансови
средства. Нито
националното законодателство, нито законодателството на Съюза поставят като
изискване единствено наличието на реална вреда. Нередност може да съществува и
тогава, когато е налице възможност за нанасянето на вреда на общия бюджет, като
няма изискване да се докаже наличието на точно финансово изражение. Това
тълкуване на разпоредбата на чл. 2 (36) Регламент № 1303/2013 е трайно установено
и в практиката на Съда на Европейския съюз дадено по повод на идентичните
дефиниции в Регламент № 2988/1995, Регламент № 1083/2006, както и други
секторни регламенти (виж решение Ireland v Commission, С-199/03, EU: C:
2005:548, т. 31; решение Chambre LТIndrе, С-465/10, EU: C: 2011:867, т. 47;
решение Firma, С-59/14, EU: C: 2015:660, т. 24; решение Wrocуaw, EU: C:
2016:562, т. 44). Вярно е, че органът не e изложил мотиви
за възможността да бъде определена реалната вреда за бюджета на Съюза, но в
случая, с оглед на характера на нарушенията първо, е обективно невъзможно да
бъде установено конкретното финансово изражение на вредата. Следователно
липсата на мотиви досежно невъзможността да се определи точното финансово
изражение на вредата в конкретния случай не е съществено нарушение, защото
обективно, с оглед на характера на нарушенията, е видно, че точното финансово
изражение на вредата не може да бъде определено./Решение № 8095/26.06.2017 г.
по адм.д.№ 1460/2017 г. на ВАС/. Когато финансовото изражение на нередността
(нарушението) не може да бъде точно определено законодателят е допуснал
прилагането на пропорционалния метод за определяне на размера на вредата -чл. 2, ал. 3 от
Наредбата за посочване на нередности,
представляващи основания за извършване на
финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ.
С оглед на горното, съдът счита за правилен извода
на ръководителя на УО на ОПРР 2007-2013 за нарушение на чл. 70, ал. 1, т. 3
от ЗУСЕСИФ
във връзка с чл. 4, параграф 8 от
Регламент (ЕС) № 1303/2013. Нарушението представлява нередност по т. 2 от
Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за
извършване на финансови корекции и процентните
показатели за определяне размера на
финансовите корекции по реда на
ЗУСЕСИФ. За този вид нередност е предвиден показател на
корекцията (в %) 100 на сто, като при
определени предпоставки същият може да бъде намален на 25, 10 или 5 на сто,/ когато естеството и
тежестта на индивидуалното или системното нарушение не оправдава определяне на
по-висок размер/.
т. е. приложим е пропорционалният метод за определяне на финансова корекция, а
не диференциалния метод, както е посочено в решението. В съответствие с
принципа на пропорционалност размерът на финансовата корекция може да бъде
намален на 25, 10 или 5 на сто, Ръководителят на УО на ОПРР- 2007-2013, е извършил преценка в
съответствие с принципа на
пропорционалност, като размерът на
финансовата корекция е намален на
минималния 5 на сто от общо верифицирани и платени разходи по
засегнатия договор № BG161PO001/1.5-03/2011/001-D-10 с изпълнител „ИНДРА
СИСТЕМАС С.А.-КЛОН” КЧТ, в чийто предмет са заложени изпълнението на
Подкомпонент 1 Система „Електронно таксуване“ и Подкомпонент 2 Система
„Информация за пътуване и управление на автопарка“.
Досежно изложените съображения за нарушаване на
изискването за дълготрайност на операциите в случаите и в сроковете по чл. 71 от Регламент
/ЕС/ № 1303/2013 съдът намира следното.
При издаване на решението за налагане на
финансова корекция административният орган се е позовал и на разпоредбата на чл. 70, ал. 1,
т. 4 от ЗУСЕСИФ
съгласно която финансовата подкрепа може да бъде отменена за нарушаване на
изискването за дълготрайност на операциите в случаите и в сроковете по чл. 71 от Регламент
/ЕС/ № 1303/2013.
В чл. 71, пар. 1, /в/ от Регламента, за дълготрайност на операциите е посочено,
че операциите включващи инвестиции в инфраструктура или производствени инвестиции,
възстановяват приноса от европейските структурни инвестиционни фондове, ако в
срок от пет години от крайното плащане към бенефициера или в рамките на периода
от време, определен в правилата за държавна помощ-когато е приложимо-подлежат
на значителна промяна, която засяга естеството, целите или условията за
изпълнение и която би довела до подкопаване на нейните първоначални цели. В
оспореното решение органът е изложил фактическите основания, които в случая са
констатациите от извършените проверки, но не са представени каквито и да било
данни относно наличието на значителна промяна засягаща естеството, целите или
условията за изпълнение, която би довела до подкопаване на нейните първоначални
цели или инвестицията да е преместена извън Съюза. Никакви доказателства не
подкрепят изложеното. С оглед на това съдът намира за необосновано твърдението
на административния орган за наличието на хипотезата на чл. 70, ал., т. 4 от
ЗУСЕСИФ,
обосноваваща прилагане на финансова корекция. Поради това правилно
административния орган не е наложил финансова корекция за нарушаване на изискването за
дълготрайност на операциите в случаите и в сроковете по чл. 71 от Регламент
(ЕС) № 1303/2013.
Съгласно
чл. 1, пар. 1 от Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета относно защитата на
финансовите интереси на Европейските общности /Регламент № 2988/95/ - За целите на защитата на
финансовите интереси на Европейските общности, с настоящото се приемат общи
правила, отнасящи се до единните проверки и до административните мерки и
санкции, касаещи нередностите по отношение на правото на Общността.
Съгласно
чл. 3, пар. 1 от Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета – срокът за давност за
процедурите е четири години от момента, в който нередността по смисъла на член
1, параграф 1 е извършена. Въпреки това секторните правила могат да предвиждат
и по-кратък срок, който не може да бъде по-малък от три години.
В случай на продължаваща или повторно извършена нередност срокът за давност
започва да тече от датата, на която нередността е прекратена. В случай на
многогодишна програма срокът за давност във всеки случай продължава, докато
програмата изрично не бъде прекратена.
Срокът за давност се прекъсва от всяко действие на компетентните органи, което
е нотифицирано на лицето, свързано с разследването или правните действия,
отнасящи се до нередността. Срокът за давност започва да тече отново след всяко
действие, което го прекъсва.
Въпреки това срокът за давност влиза в сила най-късно на датата, на която
изтича срок равен на двукратния давностен срок, ако компетентните власти не са
наложили санкция, освен ако административната процедура не е била отложена в
съответствие с разпоредбите на член 6, параграф 1. Гореизложеното налага
извода, че възражението на жалбоподателя за изтекла давност е неоснователно,
тъй като в разглеждания случай давностния срок е четири години и започва да тече от датата, на
която нередността е прекратена, тъй като се касае за продължаваща нередност.
Договор
за БФП № BG161PO001/1.5-03/2011/001 „Модернизиране и
развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив“ с бенефициент община
Пловдив е сключен на 02.07.2012 г. Договорът
е с продължителност от 36 месеца. Искането за окончателно плащане е входирано
на 02.02.2016 г., като крайният срок на 5-годишния период на устойчивост на
инвестицията по проекта е 02.02.2021 г. Именно от тази дата е започнал да тече
срокът за установяване на нередност.
В
заключение, съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от
компетентен орган, в исканата от закона форма, без допуснати нарушение на
административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон.
Подадената от община Пловдив жалба е неоснователна и като такава следва да бъде
отхвърлена.
С
оглед изхода на спора и своевременно заявената претенция, на ответника следва
да бъдат присъдени направените по делото разноски. Следва да бъде присъдено
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено в съответствие с
чл. 143 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 37 от Закона за
правната помощ
и чл. 24 от Наредбата
за заплащането на правната помощ.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение пето от АПК,
Пловдивският административен съд
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Пловдив, ЕИК 000471504, представлявана
от З.Д.– кмет на Община Пловдив срещу Решение №
РД-02-36-1071/21.09.2021 г. на Заместник –министър на регионалното развитие и
благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма
„Регионално развитие“ /ОПРР/ 2007-2013.
ОСЪЖДА Община Пловдив, ЕИК
000471504, представлявана от З. Д.- кмет на Община Пловдив, да
заплати на Министерство на икономиката на РБ сумата от 100 (сто) лева, представляваща възнаграждение за
юрисконсулт.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен
административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от
съобщаването му с препис за страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: