ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1078
София, 12.08.2025 г.
Административният съд - София Област - III състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ДАНИЕЛА ПЕТРОВА |
Като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА ПЕТРОВА административно дело № 20257020700712 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по чл. 145 и следващите от Админстративнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).
Образувано е по жалба на "АЛИНО АРТ" ЕООД, ЕИК ***, представлявано от управителя К. И., срещу Решение за установяване наличие на нередност МДР-СД-01-14/20.05.2025г. на зам.-министър на земеделието и храните – ръководител на УО на Програма за морско дело и рибарство, с което е установена нередност по смисъла на § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Наредбата за администриране на нередности по Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с Постановление № 173 на МС от 13.07.2016г., по отношение на проект № BGI4MFOP001-4.l19-0001 с бенефициер „Алино арт“ ЕООД. Финансовото изражение на нередността е в размер на 65 037,50 лв. безвъзмездна финансова помощ.
В жалбата са изложени твърдения за незаконосъобразност на решението – не съдържа правни основания и неправилно е възприета фактическата обстановка. Иска се отмяна на решението и постановяване на друго, с което жалбата да бъде изцяло уважена.
В представен по делото писмен отговор от зам.-министър на земеделието и храните – ръководител на УО на ПМДР се излагат съображения, че жалбоподателят (бенефициерът) не е изпълнил проекта с грижа на добър стопанин, нарушени са принципите за добро финансово управление по чл. 4, § 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, представляващи основание за налагане на финансова корекция, съгласно чл. 70, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ. Допуснатото нарушение представлява нередност по т. 2 от Приложение № 2 от Наредбата за посочване на нередности, а именно - нарушение на принципите за добро финансово управление по чл. 4, параграф 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013.
Решение е постановено по реда на чл. 14 от Наредбата за администриране на нередности по европейските структурни и инвестиционни фондове /НАНЕСИФ/, приета с ПМС № 173/2016 г. и представлява първа писмена оценка с мотивирано заключение въз основа на факти, извършена ли е или не е извършена нередност, без да се засяга възможността това заключение впоследствие да бъде преразгледано или отменено в хода на административна процедура.
Съдът, при извършване на последваща проверка за допустимост на оспорването, намира за установено от фактическа страна следното:
По одобрен проект № BG14MFOP001-4.119-0001, с наименование „Инвестиции в бистро за здравословно хранене в село Алино“, по процедура чрез подбор на проекти № BGI4MFOP001-4.119 „МИРГ Самоков - Мярка 03 „Диверсификация на рибарската територия в дейности като туризъм, култура и услуги“ от Програма за морско дело и рибарство 2014-2020 (ПМДР 2014-2020) е сключен административен договор № МДР–ИП–01–57 от 22.08.2023 г., изменен с допълнително споразумение № МДР–ИП–01–57/07.06.2024г. за предоставяне на безвъзмездна помощ в размер на 65 037,50 лева, със срок за изпълнение до 30.11.2023г., с бенефициер „Алино арт“ ЕООД, ЕИК: *** . Проектът предвижда откриване на обект - бистро за здравословно хранене и включва монтиране на преместваем обект с площ 68,75 кв.м. в УПИ ***, кв.53 по ПУП на [населено място], съгласно схема за поставяне № В-292/18.10.2022 г., издадена от гл. архитект на община Самоков, както и закупуване на активи. За представеното проектно предложение за финансиране е одобрено само и единствено извършването на строително-монтажни работи по изграждането на обекта. При кандидатстване за одобрение на проектното предложение, бенефициерът „Алино Арт“ ЕООД заявява, че обектът ще бъде регистриран и категоризиран, съгласно действащата нормативна уредба.
На 30.12.2023 г. е подадено искане за плащане, което е отхвърлено на основание заложеното в общите условия по процедура BGI4MFOP001-4.1l9 „МИРГ Самоков – Мярка ОЗ „Диверсификация на рибарската територия в дейности като туризъм, култура и услуги”, а именно „Не могат да бъдат извършвани авансово/междинни/окончателно плащания преди да бъде осъществен последващ контрол за законосъобразност от страна на УО на ПМДР на представената документация за избор на изпълнител по проведените от бенефициера процедури“. На 06.07.2024 г. е подадено окончателно искане за плащане за сума от 65 037,50 лв., което представлява 100 % от одобрената финансова безвъзмездна помощ. При проверка на подадено искане за окончателно плащане се констатира, че с кореспонденция в ИСУН № BG14MFOP001-4.119-0001-C02-M004 от 30.07.2024г. от бенефициера е изискано да представи документи за доказване изпълнението на СМР по договор с „ЛЮКОС ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД.
В отговор бенефициерът „Алино Арт“ ЕООД с кореспонденция в ИСУН № BGI4MFOP001-4.119-0001-С02-М005 от 09.08.2024г. заявява, че изисканите документи са „неприложими за преместваем обект“.
На 16.08.2024 г. е извършена проверка на място от Регионален технически инспекторат към ДФ „Земеделие“, която констатира разминавания на заявените за плащане, отчетени с приемо-предавателен протокол Акт 19 от 29.11.2023г. и реално изпълнени строително-монтажни работи. Не е представено възражение срещу резултатите от извършената проверка.
На 30.08.2024 г. чрез кореспонденция № BG14MFOP001-4.ll9-0001-C02-M006 ДФ „Земеделие“ отново изисква допълнителна информация от бенефициера. В отговор бенефициерът, чрез кореспонденция № BG14MFOP001-4.1 19-001-С02- М008 от 16.09.2024 г., заявява, че изисканите документи с писмото не са приложими към отчитания договор.
При извършена проверка по подаденото искане за окончателно плащане, е установена нередност, получена чрез сигнал с писмо с рег. № 10-877 от 29.10.2024 г. по описа на Министерството на земеделието и храните от междинно звено – Държавен Фонд „Земеделие“ (ДФЗ-РА) по Програма за морско дело и рибарство 2014- 2020 (ПМДР 2014-2020. В резултат на непредставянето на необходимите документи от страна на „Алино арт“ ЕООД и поучения сигнал за нередност от ДФ „Земеделие“ на 21.03.2025г. е извършена проверка на място от служители на УО на ПМДР. От извършената проверка се установява, че макар обектът на инвестицията да има завършен вид в двора на инвестицията продължават да текат множество строително-монтажни работи по други сгради, изградена е част от предвидената вертикална планировка. Необходимото оборудване за бистро е закупено и монтирано, но бистрото не функционира. На проверяващите не са представени документи за регистрация и категоризация на обекта, свързани с дейността на инвестицията. Представена е извадка от регистър на БАБХ на обекти за обществено хранене, от който се вижда, че за обекта има издадено разрешение под номер № 5087 от 09.08.2024 г. При проверка на разрешението в електронния регистър на БАБХ се констатира, че в същото липса разрешение за работа с храни от 4 група „Г“- риба и рибни продукти, а съгласно заложеното в представения бизнес план към проектното предложение, приблизително 50% от приходите са заложени от продажба на меню с риба. При проверката на място не е представено и удостоверение за категоризация на обекта, а при проверка в електронния регистър на заведения за хранене с валидна категоризация, е установено, че за обекта не е издавано такова.
На база гореизложеното е прието, че бенефициерът /жалбоподател в настоящето съдебно производство/ не е изпълнил проекта с грижа на добър стопанин и е нарушил принципите за добро финансово управление по чл. 4, § 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Прието е, че финансовото изражение на нередността е в размер на 65 037,50 лева безвъзмездна финансова помощ.
Съдът намира, че е сезиран с недопустима жалба, доколкото актът по чл. 14, ал. 1 от Наредбата за администриране на нередности по европейските структурни и инвестиционни фондове, не установява по неподлежащ на промяна начин наличието на нередност. Той представлява становище на компетентния орган по повод получения сигнал за нередност. С него органът - издател установява, че е налице нередност и не следва да се верифицират исканите средства. След получаване на становището от засегнатите лица, ръководителите на органите по чл. 2 от Наредбата предприемат необходимите корективни действия по смисъла на чл. 28 от Наредбата, в т. ч. и корективните действия по доброволно или принудително възстановяване на средствата съгласно т. 2 на чл. 28 от Наредбата.
В случая, с оглед съдържанието и предназначението на финансовата корекция по смисъла на чл. 71, ал. 1 ЗУСЕФСУ, т. е., отмяна на предоставената финансова подкрепа от Европейския фонд по рибарство, с цел да се възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство, ръководителят на управляващия орган следва в съответствие с чл. 73, ал. 1 ЗУСЕФСУ да издаде мотивирано решение, с което да определи основанието и размера на корекцията.
От доказателствата по делото е безспорно, че след издаването на решението по чл. 14, ал. 1 от Наредбата, органът не е издал друг нарочен акт, с който да установи по основание и размер корекцията в съответствие със законовите изисквания. Следователно, процедурата по администриране на нередност е вътрешна за управляващия орган и е в изпълнение на задълженията му по информация и публичност. Актовете, които органът издава при нейното осъществяване, не са индивидуални административни актове и не пораждат самостоятелно правни последици за бенефициера. Актът, който поражда за бенефициера правни последици е актът по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСЕФСУ за определяне на финансова корекция.
По аналогични случаи е налице съдебна практика в същия смисъл ( Решение 10625 от 20.08.2018 г. по адм. д. № 3879/2018 г. на ВАС – 7-мо отд., Решение № 2848 от 24.02.2020 г. по адм. д. № 12026/2019 г. на ВАС, 7-мо отд., Решение № 10689 от 04.08.2020 г. по адм. д. № 6871/2019 г. на ВАС, 7-мо отд.).
Предвид това, настоящият състав на съда намира, че жалбата е недопустима, поради липса на годен за оспорване акт. Актът по чл. 14, ал. 1 от Наредбата не е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 АПК, а е акт по смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК в една административна процедура по администриране на нередност.
Воден от изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Съдът ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на "АЛИНО АРТ" ЕООД, ЕИК ***, представлявано от управителя К. И., срещу Решение за установяване наличие на нередност МДР-СД-01-14/20.05.2025г. на зам.-министър на земеделието и храните – ръководител на УО на Програма за морско дело и рибарство.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 712/2025 г. по описа на Административен съд – София-област.
Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Определението да се съобщи чрез изпращане на преписи.
Съдия: | |