ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 3498

Варна, 04.04.2024 г.

Административният съд - Варна - X състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: МАРИЯНА ШИРВАНЯН

като разгледа докладваното от съдията Марияна Ширванян административно дело417/2023 г. на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.267 ДФЕС.

Страни в производството пред А. съд Варна са „Къневи Комерс ДС“ ЕООД и Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

За поставяне на преюдициалните въпроси към Съда на Европейския съюз (СЕС), Съдът съобрази:

1.Правната уредба

1.1. Правото на съюза

Разпоредбите на:

Съображение 17, Член 15, Член 18, Член 19 и чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие (OJ L 181, 20.6.2014, p. 48–73);

Съображение 16 и Член 13 от Делегиран регламент (ЕС) 2022/1172 на Комисията от 4 май 2022 г. за допълване на Регламент (ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол в Общата селскостопанска политика и прилагането и изчисляването на административните санкции за условност; C/2022/2789; ОВ L 183, 8.7.2022 г., стр. 12–22 (BG, ES, CS, DA, DE, ET, EL, EN, FR, GA, HR, IT, LV, LT, HU, MT, NL, PL, PT, RO, SK, SL, FI, SV)

Член 49, параграф 1 от Хартата на основните права на Европейския съюз (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=CELEX:12016P/TXT&from=ET)

1.2.Национална уредба

1.2.1.Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП)

Чл. 41. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г.)

(1)За подпомагане за схемите по чл. 38а, ал. 1 може да кандидатстват земеделски стопани, регистрирани съгласно чл. 7, чрез подаване на заявление за подпомагане по чл. 32, ал. 1 за съответната календарна година.

(2) Заявлението за подпомагане се подава в сроковете и по реда, определени с наредбата по чл. 32, ал. 5.

(3) Земеделските земи, включени в заявлението за подпомагане, трябва към 31 май на съответната календарна година да са на разположение на земеделските стопани съгласно чл. 36, параграф 5 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, което се удостоверява с правно основание за ползване, регистрирано по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.

(4) Правното основание за ползване на земеделските земи се регистрира в общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите, в специализиран софтуерен продукт, поддържан от Министерството на земеделието, храните и горите. Регистрирането се извършва до изтичане на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл. 32, ал. 5.

(5) Министерството на земеделието, храните и горите степенува, обобщава и предава на Разплащателната агенция еднократно или на етапи данни за регистрираните правни основания за ползване на земеделски земи. Не се смятат за правно основание за подпомагане договори за наем или аренда за:

1. имоти, за които ползвателят има задължения по чл. 34, ал. 6, чл. 37в, ал. 7 за земите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 и по чл. 37ж, ал. 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи;

2. имоти от държавния и общинския поземлен фонд на ползватели, които имат задължения по договори за наем или аренда на земеделски земи от държавния и общинския поземлен фонд;

3. частите от имоти, останали извън масивите за ползване по чл. 37в и чл. 37ж от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.

(6) При подаване на заявление за подпомагане чрез Интегрираната система за администриране и контрол Разплащателната агенция извършва проверка на данните от заявлението, които се съпоставят с данните по ал. 5. Когато земеделският стопанин е включил в заявлението си земеделски земи извън площите с правно основание или в размер, надвишаващ регистрираното правно основание за ползване, системата генерира предупреждение за грешка. Предупреждението за грешка се предоставя за подпис на земеделския стопанин.

(7) След изтичането на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл. 32, ал. 5, Разплащателната агенция извършва административна проверка на всички подадени заявления за подпомагане, за които системата е генерирала предупреждение за грешка. При проверката се съпоставят данните от заявленията за подпомагане с данните по ал. 5 за спазване на изискванията по ал. 3 и 4.

(8) Когато при проверката по ал. 7 се установят заявени без правно основание за ползване земеделски земи, Разплащателната агенция извършва географско определяне на площта и местоположението им. В този случай Министерството на земеделието, храните и горите предоставя допълнителна информация на Разплащателната агенция.

(9) Когато при извършване на проверката по ал. 7 и 8 не бъде установено регистрирано правно основание съгласно ал. 4, Разплащателната агенция прилага разпоредбата на чл. 43, ал. 3.

Чл. 43. (Нов - ДВ, бр. 18 от 2006 г., в сила от 1.01.2007 г.) (1) Разплащателната агенция извършва директни плащания по подадените заявления, когато установи, че:

1. (доп. – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) кандидатът ползва и извършва земеделска дейност на заявените земеделски площи;

2. (изм. - ДВ, бр. 40 от 2014 г., доп., бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г., отм., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.);

3. (изм. – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) размерът на използваната от земеделското стопанство площ и размерът на земеделските парцели са не по-малки от определените в чл. 38в;

4. (нова – ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г.) заявените за подпомагане площи са оценени като отговарящи на условията за допустимост за подпомагане при проверките, извършвани по реда на чл. 37, ал. 3 и 4.

(2) (Изм. – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) Разплащателната агенция проверява заявленията за подпомагане по схемите за директни плащания съгласно чл. 37.

(3) (Изм. – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато:

1. (изм. – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) кандидатът стопанисва площи и/или земеделски парцели с размери, по-малки от определените в чл. 38в;

2. (изм. - ДВ, бр. 40 от 2014 г., доп., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.) установи, че за съответните площи не са спазени изискванията за кръстосано съответствие или на предварителните условия съгласно Регламент (ЕС) 2021/2115;

3. кандидатът възпрепятства извършването на проверка на място;

4. (доп. - ДВ, бр. 40 от 2014 г., изм., бр. 12 от 2015 г.) кандидатът е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане, определени в наредбата по чл. 40;

5. (доп. - ДВ, бр. 16 от 2008 г.) за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено;

6. (нова - ДВ, бр. 40 от 2014 г., доп., бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г., отм., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.);

7. (нова - ДВ, бр. 40 от 2014 г.) кандидатът за подпомагане не е ползвател на заявените земеделски площи;

8. (нова – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) кандидатът за подпомагане не отговаря или не е спазил специалните изисквания, определени с наредбата по чл. 38а, ал. 4;

9. (нова – ДВ, бр. 2 от 2018 г.) установи, че са създадени изкуствени условия за подпомагане;

10. (нова – ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г.) заявените за подпомагане площи са оценени като неотговарящи на условията за допустимост за подпомагане при проверките, извършвани по реда на чл. 37, ал. 3 и 4.

(4) Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по ал. 3 съгласно критериите, установени в законодателството на Европейския съюз.

1.2.2. Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (Загл. изм. - ДВ, бр. 14 от 2010 г., в сила от 19.02.2010 г.)

Чл. 1. (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., бр. 14 от 2010 г., в сила от 19.02.2010 г., доп., бр. 55 от 2010 г., в сила от 20.07.2010 г., изм., бр. 18 от 2011 г., бр. 21 от 2012 г., доп., бр. 22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г., изм., бр. 16 от 2015 г., бр. 19 от 2017 г., в сила от 28.02.2017 г., изм., бр. 17 от 2018 г., в сила от 23.02.2018 г., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.) С тази наредба се уреждат условията и редът за подаване на заявления за подпомагане по следните схеми и мерки на Общата селскостопанска политика (ОСП):

1. схема за единно плащане на площ (СЕПП);

2. схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП);

3. схема за преразпределително плащане (СПП);

4. схема за млади земеделски стопани (МЗС);

5. схема за дребни земеделски стопани (ДЗС);

6. схема за обвързано подпомагане за млечни крави (СМлК);

7. схема за обвързано подпомагане за млечни крави под селекционен контрол (ЕЖСК – мляко);

8. схема за обвързано подпомагане за млечни крави в планински райони (5 – 9 животни) (СМлК – пл);

9. схема за обвързано подпомагане за месодайни крави и/или юници (СМКЮ);

10. схема за обвързано подпомагане за месодайни крави под селекционен контрол (ЕЖСК – месо);

11. схема за обвързано подпомагане за овце-майки и кози-майки в планински райони (10 – 49 животни) (ДПЖ – пл);

12. схема за обвързано подпомагане за овце-майки и кози-майки под селекционен контрол (ДПЖСК);

13. схема за обвързано подпомагане за биволи (биволи);

14. схема за обвързано подпомагане за плодове (основна група) (СП – основна);

15. схема за обвързано подпомагане за плодове (сливи и десертно грозде) (СП – други);

16. схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан) (СЗ – ДККП);

17. схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (пипер) (СЗ – П);

18. схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (картофи, лук и чесън) (СЗ – КЛЧ);

19. схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (моркови, зеле, дини и пъпеши) (СЗ – МЗДП);

20. схема за обвързано подпомагане за оранжерийни зеленчуци (СЗо);

21. схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК);

22. специално плащане за култура – памук (П.);

23. схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП);

24. схема за преходна национална помощ за тютюн, необвързана с производството (ПНДТ);

25. схема за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството (ПНДЖ1);

26. схема за преходна национална помощ за овце-майки и кози-майки, обвързана с производството (ПНДЖ3);

27. мярка 10 "Агроекология и климат" (Мярка 10);

28. мярка 11 "Биологично земеделие" (Мярка 11);

29. мярка 12 "Плащания по "Натура 2000" и Рамковата директива за водите" (Мярка 12);

30. (изм. и доп. – ДВ, бр. 18 от 2020 г., в сила от 28.02.2020 г.) мярка 13 "Плащания за райони с природни или други специфични ограничения" – подмярка 13.1. Компенсационни плащания в планински райони/(НР1), подмярка 13.2. Компенсационни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения/(НР2) и подмярка 13.3. Компенсационни плащания за други райони, засегнати от специфични ограничения/(НР3).

Чл. 2. (1) (Доп. – ДВ, бр. 16 от 2015 г., изм., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.) За подпомагане по схемите и мерките по чл. 1 могат да кандидатстват земеделски стопани, които ползват земеделска земя и/или отглеждат животни и отговарят на изискванията на чл. 41 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

(2) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., изм., бр. 14 от 2010 г., в сила от 19.02.2010 г., бр. 22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г., бр. 16 от 2015 г., бр. 11 от 2021 г.) Лицата по ал. 1 подават заявление за подпомагане по схемите и мерките по чл. 1 по образец, който се одобрява ежегодно от изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" (ДФЗ – РА). При първо подаване на заявление за подпомагане лицата по ал. 1 попълват и заявление за регистрация.

Чл. 4. (1) Заявленията се подават през периода от 1 март до 15 май на годината, за която се кандидатства за подпомагане. Когато 15 май е неприсъствен ден, срокът за подаване на заявления за подпомагане изтича в първия следващ работен ден.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., бр. 18 от 2011 г., отм., бр. 16 от 2015 г.).

(3) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., бр. 16 от 2015 г., бр. 16 от 2016 г., в сила от 26.02.2016 г.) Всеки кандидат може да подаде само едно заявление за подпомагане за съответната година.

(4) (Нова – ДВ, бр. 16 от 2015 г.) Кандидатите по схемата за дребни земеделски стопани подават заявление за подпомагане съгласно чл. 2, ал. 2 и в сроковете по ал. 1, както и заявление за включване в схемата в срок до 15 октомври 2015 г. по образец. Заявлението за включване в схемата не отменя задължението на кандидатите да подават заявление за подпомагане по чл. 2, ал. 2 всяка следваща година.

Чл. 11. (1) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., бр. 43 от 2017 г., в сила от 12.05.2017 г.) В срок до 31 май кандидатите за подпомагане могат да правят промени в заявленията и в приложените документи, включително да добавят допълнителни схеми и мерки, както и земеделски парцели и/или животни по заявените схеми и/или мерки. Когато 31 май е неприсъствен ден, срокът за промени в заявленията изтича в първия следващ работен ден.

(2) (Доп. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., изм., бр. 18 от 2011 г., отм., бр. 16 от 2015 г.).

(3) (Изм. – ДВ, бр. 16 от 2015 г.) Кандидатите за подпомагане не могат да правят промените по ал. 1, когато:

1. (изм. – ДВ, бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.) са уведомени за установени в заявлението несъответствия;

2. са уведомени, че ще бъдат проверени на място;

3. (изм. – ДВ, бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.) са проверени на място и са установени несъответствия.

(4) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., доп., бр. 21 от 2012 г., изм., бр. 16 от 2015 г., бр. 16 от 2016 г., в сила от 26.02.2016 г., бр. 43 от 2017 г., в сила от 12.05.2017 г., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.) Промените по ал. 1 се правят чрез представяне на попълнен и подписан от кандидата екземпляр на заявление за подпомагане с отбелязана секция за редакция. Екземплярът се представя за въвеждане на данните от него в СРКЗПЗП в съответната ОСЗ, в която са били въведени данните от заявлението за подпомагане на кандидата. Данните се въвеждат по реда на чл. 10, ал. 1.

(5) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., бр. 16 от 2016 г., в сила от 26.02.2016 г., отм., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.).

(6) (Нова - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., изм., бр. 21 от 2012 г., бр. 23 от 2013 г., в сила от 8.03.2013 г.) Кандидатите за подпомагане могат да отстраняват явни фактически грешки в подадените заявления по всяко време до одобряване (изцяло или частично) или отказ на плащането.

Чл. 12. (1) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., доп., бр. 22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г., изм., бр. 43 от 2017 г., в сила от 12.05.2017 г., бр. 11 от 2021 г.) Когато кандидатът подаде заявление за подпомагане съгласно чл. 10, ал. 2 след изтичане на срока по чл. 4, ал. 1, ДФЗ – РА намалява полагащите му се плащания с 1 % за всеки работен ден закъснение.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., бр. 14 от 2010 г., в сила от 19.02.2010 г., бр. 21 от 2012 г.) Заявление за подпомагане не може да бъде подадено по-късно от 25 календарни дни след изтичане на срока по чл. 4, ал. 1.

(3) (Изм. – ДВ, бр. 18 от 2020 г., в сила от 28.02.2020 г., бр. 11 от 2021 г.) Когато кандидатът за подпомагане промени подаденото заявление след изтичане на срока по чл. 11, ал. 1, ДФЗ – РА намалява полагащите му се плащания за извършените промени с 1 % за всеки работен ден закъснение.

(4) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., бр. 11 от 2021 г.) Извън случаите по чл. 11, ал. 6 ДФЗ – РА отказва извършването на промени в подадените заявления и в приложените документи след изтичане на срока по ал. 2.

Чл. 14. (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 21 от 2012 г., доп., бр. 23 от 2013 г., в сила от 8.03.2013 г., изм., бр. 22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г., бр. 16 от 2016 г., в сила от 26.02.2016 г., доп., бр. 17 от 2018 г., в сила от 23.02.2018 г., изм., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г., доп., бр. 11 от 2021 г.) Кандидатът за подпомагане може да оттегли подаденото заявление или една или повече схеми или мерки от него с изключение на схемата за подпомагане на дребни земеделски стопани до момента на извършване на плащането по съответната схема или мярка, но не по-късно от 1 декември на годината на подаване на заявлението. Не подлежи на оттегляне част от земеделски парцел. Оттеглянето се извършва с писмено искане до съответната ОД на ДФЗ от областта, в която е:

1.постоянният адрес на кандидата – физическо лице;

2.адресът на управление на кандидата – юридическо лице или едноличен търговец.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 21 от 2012 г., бр. 43 от 2017 г., в сила от 12.05.2017 г., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г., доп., бр. 11 от 2021 г.) Заявление или една или повече схеми или мерки от него се оттегля с искане за промяна, чрез попълване на заявление, с отбелязани в полетата промени.

(3) (Изм. – ДВ, бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г., доп., бр. 11 от 2021 г.) Кандидат, който е оттеглил заявление за подпомагане или една или повече схеми или мерки от него, не може да ползва никакви права, произтичащи от оттегленото заявление или от оттеглената една или повече схеми или мерки от него.

(4) (Изм. - ДВ, бр. 18 от 2011 г., бр. 16 от 2015 г., бр. 16 от 2016 г., в сила от 26.02.2016 г., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г., бр. 11 от 2021 г.) При прехвърляне на стопанството приобретателят може да встъпи в правата и задълженията на прехвърлителя по подадено през текущата кампания заявление след одобрението на ДФЗ – РА. Прехвърлянето се извършва чрез декларация по образец, подписана от двамата кандидати, която се подава в ОПСМП на ДФ "Земеделие" по адресна регистрация на прехвърлителя, към която се прилага документът за прехвърляне на стопанството. При встъпване като заявител по подадено през текущата кампания заявление приобретателят на стопанството поема и всички задължения, произтичащи от него, свързани със стопанисване на заявената земя и запазване на заявените животни. Ако кандидатът, приобретател на правата за получаване на плащане по подаденото заявление, не е регистриран по реда на чл. 3, ал. 2 от Наредба № 105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол, той подлежи на регистрация.

(5) (Отм. - ДВ, бр. 23 от 2013 г., в сила от 8.03.2013 г.).

(6) (Изм. - ДВ, бр. 21 от 2012 г., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г., доп., бр. 11 от 2021 г.) Кандидатът за подпомагане не може да оттегли подаденото заявление или една или повече схеми или мерки от него, когато:

1. е уведомен за установени в него застъпвания по отношение на парцелите с установени застъпвания;

2. (изм. – ДВ, бр. 18 от 2020 г., в сила от 28.02.2020 г.) е уведомен, че е избран за проверка на място;

3. е проверен на място и е уведомен за установени несъответствия по отношение на площите и/или животните, за които са установени такива.

(7) (Нова – ДВ, бр. 22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г., доп., бр. 11 от 2021 г.) Не се приемат искания за оттегляне на заявления за подпомагане или на части от тях в периода на извършване на кръстосани проверки на тези заявления. Периодът за извършване на кръстосани проверки се обявява на интернет страницата на Държавен фонд "Земеделие".

(8) (Нова - ДВ, бр. 18 от 2011 г., изм., бр. 23 от 2013 г., в сила от 8.03.2013 г., предишна ал. 7, бр. 22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г., изм., бр. 16 от 2015 г., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.) Встъпване в правата и задълженията на прехвърлителя на предприятие по ал. 4 не може да се извърши по отношение на схемите за преходна национална помощ за говеда и тютюн, схемата за дребни земеделски стопани и схемата за млади земеделски стопани.

(9) (Нова – ДВ, бр. 19 от 2017 г., в сила от 28.02.2017 г., изм., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г., бр. 11 от 2021 г.) Декларациите по ал. 4 се подават в периода от деня, следващ последния ден за подаване на заявления за съответната кампания съгласно чл. 12, ал. 2, до момента на извършване на плащането по съответната схема, но не по-късно от 1 декември на годината на кандидатстване.

2. Съдебната практика на Съда на ЕС

Решение от 2 октомври 2014 година, Vlaams Gewest, C-525/13, ECLI:EU:C:2014:2254;

Решение от 29 април 2021 година, Agenia de Pli i Intervenie pentru Agricultur — Centrul Judeean Tulcea, C294/19 и C304/19, ECLI:EU:C:2021:340

Решение от 7 април 2022 година, SC Avio Lucos SRL, C116/20, ECLI:EU:C:2022:273

3.Фактите по спора:

Производството е образувано по жалба на „КЪНЕВИ КОМЕРС ДС“ ЕООД срещу Уведомително писмо с изх.№ 01-2600/6992 от 05.12.2022г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ по заявление за подпомагане с УИН 25/240419/09561 за кампания 2019, в частта, в която на дружеството е отказано подпомагане по Подмярка 13.1, Подмярка 13.2, СЕПП, СПП, СП, СП (основна), СП/други, ЗДП, СЗ-ДКПП, СЗ-П. Жалбоподателят намира отказа на ДФЗ за неправилен и незаконосъобразен.

Жалбоподателят сочи, че му е извършена проверка на площите от ДФЗ на 08.08.2019г. – 28.08.2019г., като в рамките на проверките са проверени площи заявени от дружеството по схемите за обвързано подпомагане и по СЕПП. Сочи, че от данните в доклада се констатира, че са присъствали служители на ОСЗ Антоново и Омуртаг. В констатациите от тази проверка заявените от дружеството площи по Нр2 -12.66ха, НР1-31.25ха, СЕПП-96.01ха, СЗ- КЛЧ-1.11ха, СЗ-ДКПП-45.17ха, СП (основна) – 12.14ха, СП (други) – 27.45ха и ЗПД-96.01ха били приети за изцяло допустими. Намира, че органът е следвало да съобрази данните от този доклад за проверка на място. Сочи и, че от ДФЗ е извършено нарушение представляващо включването в оторизацията на площи, които дружеството е оттеглило. Посочено е, че с уведомление вх. № 02-250-2600/3865 от 04.11.2019г. до ОДЗ Търговище дружеството е оттеглило част от заявените парцели. Съгласно чл.14, ал.1 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, кандидатът за подпомагане може да оттегли подаденото заявление или една или една или повече схеми или мерки по него с изключение на схемата за подпомагане на дребни земеделски стопани до момента на извършване на плащането по съответната схема или мярка, но не по-късно от 1 декември на годината на подаване на заявлението. Твърди, че се е възползвал от посоченото право и е подал заявление за оттегляне на конкретно посочени в него парцели. Сочи, че на парцелите са извършени проверки от ДФЗ, за които дружеството не е уведомено.

Съдът след като съобрази изложените от страните доводи и твърдения, доказателствата по административната преписка и събраните в хода на съдебното оспорване, в съвкупност и поотделно и разпоредбата на чл.168 АПК, намира следното от фактическа и правна страна:

Предвид формулираните в жалбата възражения, спорът по делото е за законосъобразността на уведомително писмо УРН:662032 с изх.№ 01-2600/6992 от 05.12.2022г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ по заявление за подпомагане с УИН 25/240419/09561 за кампания 2019, в частите, в които е извършено намаление от исканите от дружеството за оторизация суми в размер, съответно по схеми/мерки, както следва: 130631.34лв. по Подмярка 13.1/НР1; 2275.96лв. по Подмярка 13.2/НР 2; 46 475.43лв. по Схема за единно плащане на площ (СЕПП); 58.98лв. по Схема за преразпределително плащане (СПП); 22 779.74лв. по СП (основна); 20082.53лв. по СП (други); 17 632.87лв. по Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП); 1436.87лв. по СЗ-ДККП; 12801.05лв. по СЗ-П и 1556.39лв. по СЗ-КЛЧ.

С Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 изх.№ 01-2600/6992 от 05.12.2022г. на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ по УРН:662032, „КЪНЕВИ КОМЕРС ДС“ООД е уведомено за оторизирана и изплатена субсидия, по отношение на заявените схеми/мерки, базирани на площ в подаденото от дружеството заявление за подпомагане с УИН:25/240419/09561 за кампания 2019.

Посочено е, че средствата за подпомагане са осигурени от Европейския фонд за гарантиране в земеделието (ЕФГЗ), Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и националният бюджет на Република България. Общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрирана система за администриране и контрол (И.) след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от дружеството заявление за подпомагане. Данните от заявлението са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на И., поддържани съгласно чл.30 ЗПЗП.

На горното е изчислен следният размер на финансово подпомагане по схемите и мерките, базирани на площ в подаденото заявление за подпомагане, като данните са представени в табличен вид на стр.1 от писмото по елементи, както следва: „схема/мярка“, „искана сума“, „намаления“, „редукции“, „намаления поради достигане таван на субсидията“ и „оторизирана сума“, съответно за „Подмярка 13.1/НР 1“ – 13631.34лв., 13631.34лв., 0лв., 0лв. и 0лв.; „Подмярка 13.2/НР 2“ – 2275.96лв., 2275.96лв., 0лв., 0лв. и 0лв.; „СЕПТ“ – 46475.43лв., 46475.43лв., 0лв., 0лв. и 0лв.; „СПП“– 4116.60лв., 58.98лв., 0лв., 0лв. и 4057.62лв.; СП (основна) – 22779.74лв., 22779.74лв., 0лв., 0лв. и 0лв.; СП (други) – 29561.73лв., 20082.53лв., 0лв., 0лв. и 9479.20лв.; .; Схема за плащания за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда, зелени директни плащания (ЗДП) – 29299.73лв., 17632.87лв., 0лв., 0лв. и 11666.86лв.; СЗ-ДККП – 57459.92лв., 1436.87лв., 0лв., 0лв. и 56023.05лв.; СЗ-П – 21282.69лв., 12801.05лв., 0лв., 0лв. и 8481.64лв.; СЗ-КЛЧ – 1556.39лв., 1556.39лв., 0лв., 0лв. и 0лв..

Дадено е указание относно използваните в таблицата наименования на колоните, съгласно което:

„схема/мярка“ е заявената за подпомагане;

„искана сума“ е формираната сума на базата на произведението от декларираната площ и ставката по всяка отделна схема/мярка;

„намаленията“ се отчитат като:

Намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверка на площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ.;

Намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл.12 от Наредба №5 от 27.02.2009 за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания;

Наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“) определена съгласно чл.26 от Регламент ( ЕС) №1306/2013 и чл.8, пар.1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013;

Линейно намаление съгласно чл.51, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно чл.6, параграф 2, буква е), т.i) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията;

Линейно намаление съгласно чл.65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) №1307/2013, налагано съгласно чл.6, параграф 2, буква е), т.iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията;

„редукции“ отчита намалението за неспазване на законоустановените изисквания за управление, на основание Заповед № РД 09-499/12.07.2016г., № РД 09-557/14.07.2017г., № РД 09-592/27.06.2018г. и № РД 09-811/09.08.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите („кръстосано съответствие“).

„намаления поради достигане таван на субсидията“ – отчетени са намаленията на плащанията по СЕПП поради надвишаване на допустимата левова равностойност, съгласно чл.43а от ЗПЗП и

„оторизирана сума“ е сумата получена като разлика между исканата сума и приложимите намаления и редукции.

В табличен вид на стр.3 от Уведомителното писмо са посочени следните данни по съответно: „схема/мярка“, „дата“, „оторизирана сума“, „прихваната сума“, „удържан данък/общ доход“ и „изплатена сума“.

Посочено е, че по схемите и мерките, базирани на площ, администрирани съгласно чл.19а от Д. Р. (ЕС)№ 640/2014 на Комисията за кампания 2019 са начислени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания, в размер на: СЕПП – 22 712.35лв.; „Подмярка 13.1/НР1“-6920.23лв.; „Подмярка 13.2/НР2“ – 1533.15лв.; СП основна 22779.74лв.

Допълнително след постъпването на жалбата от „КЪНЕВИ КОМЕРС ДС“ЕООД от 07.02.2023г. срещу уведомителното писмо в становище изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е посочил следното:

Съгласно разпоредбите на чл.28 и чл.29 от Регламент (ЕО) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година, чл.74 от Регламент (ЕО) № 1306 на Комисията от 17 декември 2013 година и чл.37, ал.2 от ЗПЗП за декларираните данни в заявлението на кандидата са извършени административни проверки, резултатите, от които са детайлно представени в изпратеното уведомително писмо.

В резултат от извършените проверки са констатирани площи, заявени от повече от един земеделски стопанин за кампания 2019г. по заявление с УИН 25/240419/09561. За установените застъпени площи са приложени изискванията на чл.17 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. Посочено е, че когато само за един от кандидатите са налични регистрирани данни по чл.41, ал.5 от ЗПЗП, доказващи правно основание за ползване на застъпените площи, Разплащателната агенция одобрява изплащането на финансовото подпомагане за площите, за които е доказал правно основание за ползване. За останалите застъпени площи Разплащателната агенция отказва изплащане на финансово подпомагане на всички кандидати и им налага санкции съгласно чл.19, чл.19а и чл.28 от Делегиран регламент (ЕС) 640/2014г. При конкретните проверки, след преминаване на процедурата за разрешаване на двойно-заявените площи по заявление с УИН 25/240419/09561, площ в размер на 0.15ха е останала застъпена, поради предоставени данни за регистрирани правни основания от всички кандидати.

Заявлението на дружеството е избрано за извършване на проверка на място, в резултат, на която са установени недопустими за подпомагане площи.

Предоставена е следната информация за извършените изчисления по схеми/ мерки на „КЪНЕВИ КОМЕРС ДС“ЕООД за кампания 2019 по заявление с УИН 25/240419/09561, както следва:

1.В табличен вид (стр.2-5) е дадена детайлна информация за „Площи с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019, след извършване на проверки за допустимост на площите“ за декларирани по СЕПП, СПП и Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП). От данните в таблицата посочени по парцел – композитен номер, заявена площ, оперативна площ, останало застъпване в оперативна площ, проверки на място, площ от проверки на място, допустима площ и недопустима площ е обобщено, че дружеството е декларирало площи по:1.1.)СЕПП в размер на 238.85ха, като при процедурата по разрешаване на двойно заявените площи и извършената проверка на място са установени площи в общ размер на 96.62 ха и недопустима/ наддекларирана площ (представляваща разликата между декларираната и установената площ) в размер на 142.23ха. Определен е процент наддеклариране над 100 % ( като процентно съотношение на надекларираната площ към установената площ, съгласно чл.19а от Д. Р. (ЕС) № 640/2014 на Комисията) и е определена санкционирана площ съгласно последно цитираната разпоредба в размер на 213.345ха. Посочено е, че площта за оторизация е 0.00ха, като по схемата е наложена сума на неудържаната санкция в размер на 22 712.35лв.; 1.2.) СПП в размер на 30.00ха. Посочено е, че по отношение на заявената схема за преразпределително плащане (СПП) и декларираните в заявлението за подпомагане за 2019 площи по СЕПП, съгласно чл.13, чл.16, чл.19а и дял ІV от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, както и разпоредбите на чл.43б, ал.1 от ЗПЗП, за първите до 30 хектара, за които земеделският стопанин има право на подпомагане по СЕПП, по отношение на дружеството общо установените площи са 30ха, исканата сума е 4116.60лв., корекцията за финансовата дисциплина е 1.432635%; по СПП е наложена ставка на корекция (финансова дисциплина) в размер на 58.98лв., определена съгласно чл.26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013г. и чл.8, пар. 1 от същия регламент и е посочена крайна сума за оторизация – 4 057.62лв.; 1.3.) ЗДП в размер на 238.85 ха, като е посочено, че съгласно декларираните от кандидата данни, установените по СЕПП площи и след извършване на проверка за спазване на изискванията по Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), съгласно чл.2 от Наредба 3 от 17.02.2015г. не е наложено допълнително намаление: общо установените площи по СЕПП/ЗДП са 96.62ха; исканата сума е 29 299.73лв.; сума след санкция за наддеклариране (декларирана – установено СЕПП) – 11852.38лв.; наказателна площ, поради разораване на Е. П. – 0.13ха (съгласно чл.25 от Регламент (ЕС)№ 640/2014; площ за оторизация – 96.49ха; процент на корекция за финансова дисциплина 1.432635 %; по ЗДП е наложена ставка на корекция /финансова дисциплина/ в размер на 169.57лв., определена съгласно чл.8, пар.1 вр. чл.26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013. Посочена е крайна сума за оторизация 11 666.86лв.

2.В табличен вид (стр.7-8) е представена детайлна информация на данните за „Площи с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019, след извършени проверки за допустимост на площите“ за декларирани парцели по Компенсационни плащания в планински райони, като е установено, че дружеството за Подмярка 13.1/НР1 е декларирало площ в размер на 56.71 ха; общо установените площи в резултат на извършената проверка на място са 22.51 ха; недопустимата / наддекларирана площ (представляваща разликата между декларираната и установената площ) е в размер на 34.20ха; определеният процент на наддеклариране е над 100% (представлява процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ, съгласно чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията; санкционирана площ определена съгласно чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията – 51.30ха и площ за оторизация 0.00ха, като по схемата е наложена сума на неудържана санкция в размер на 6 920.23лв.

3.В табличен вид на стр.8 е представена детайлна информация на данните за „Площи с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019, след извършени проверки за допустимост на площите“ за декларирани парцели по Компенсационни плащания за други районни, засегнати от значителни природни ограничения, по подмярка 13.2/НР 2. Установено е, че дружеството е декларирало площ в размер на 38.79ха; в резултат на извършена на място проверка са установени общо площи в размер на 12.66ха; недопустимата / наддекларирана площ (представляваща разликата между декларираната и установената площ) е в размер на 26.13ха; определеният процент на наддеклариране е над 100% (представлява процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ, съгласно чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията; санкционирана площ определена съгласно чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията – 38.79ха и площ за оторизация 0.00ха, като по схемата е наложена сума на неудържана санкция в размер на 1533.15лв.

4.В табличен вид на стр.9 е представена детайлна информация на данните за „Площи с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019, след извършени проверки за допустимост на площите“ за декларирани парцели по Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна група). Констатирано е, че дружеството е декларирало площ в размер на 12.14ха; в резултат на извършена на място проверка са установени общо площи в размер на 0.00ха; недопустимата / наддекларирана площ (представляваща разликата между декларираната и установената площ) е в размер на 12.14ха; определеният процент на наддеклариране е над 100% (представлява процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ, съгласно чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията; санкционирана площ определена съгласно чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията – 38.79ха и площ за оторизация 0.00ха, като по схемата е наложена сума на санкции за бъдещ период в размер на 22 779.74лв.

5.В табличен вид на стр.9 е представена детайлна информация на данните за „Площи с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019, след извършени проверки за допустимост на площите“ за декларирани парцели по Схема за обвързано подпомагане за плодове (сливи, десертно грозде). Констатирано е, че дружеството е декларирало площ в размер на 27.45ха; в резултат на извършена на място проверка са установени общо площи в размер на 25.71ха; недопустимата / наддекларирана площ (представляваща разликата между декларираната и установената площ) е в размер на 1.74ха; определеният процент на наддеклариране е 6.77% (представлява процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ, съгласно чл.19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията; санкционирана площ определена съгласно чл.19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията – 3.48ха; площта за оторизация е 22.23ха; установена площ за култура – 8.93ха (при извършена проверка на място това са площите, на които е установено, че на парцелите е произведена заявената култура за кампанията); площ, за която е доказан минимален добив за декларираните култури – 8.93ха; искана сума – 29 561.73лв.; процент на корекция за финансова дисциплина 1.432635 %; по СП е наложена ставка на корекция /финансова дисциплина/ в размер на 137.78лв., определена съгласно чл.8, пар.1 вр. чл.26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013. Посочена е крайна сума за оторизация 9479.20лв.

6.В табличен вид на стр.10 е представена детайлна информация на данните за „Площи с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019, след извършени проверки за допустимост на площите“ за декларирани парцели по Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан). Констатирано е, че дружеството е декларирало площ в размер на 45.89ха; в резултат на извършена на място проверка са установени общо площи в размер на 45.17ха; недопустимата / наддекларирана площ (представляваща разликата между декларираната и установената площ) е в размер на 0.72ха; определеният процент на наддеклариране е 1.59% (представлява процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ, съгласно чл.19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията; санкционирана площ определена съгласно чл.19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията – 0.00ха; площта за оторизация е 45.17ха; искана сума – 57 459.92лв.; процент на корекция за финансова дисциплина 1.432635 %; по СЗ-ДККП е наложена ставка на корекция /финансова дисциплина/ в размер на 757.42лв., определена съгласно чл.8, пар.1 вр. чл.26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013. Посочена е крайна сума за оторизация 56 023.05лв.

7.В табличен вид на стр.10 е представена детайлна информация на данните за „Площи с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019, след извършени проверки за допустимост на площите“ за декларирани парцели по Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (пипер). Констатирано е, че дружеството е декларирало площ в размер на 10.66ха; в резултат на извършена на място проверка са установени общо площи в размер на 10.14ха; недопустимата / наддекларирана площ (представляваща разликата между декларираната и установената площ) е в размер на 0.52ха; определеният процент на наддеклариране е 5.13% (представлява процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ, съгласно чл.19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията; площта за оторизация е 9.10ха; установена площ за култура – 4.31ха (при извършена проверка на място това са площите, на които е установено, че на парцелите е произведена заявената култура за кампанията); площ, за която е доказан минимален добив за декларираните култури – 4.31ха; искана сума – 21282.69лв.; процент на корекция за финансова дисциплина 1.432635 %; по СЗ-пипер е наложена ставка на корекция /финансова дисциплина/ в размер на 123.28лв., определена съгласно чл.8, пар.1 вр. чл.26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013. Посочена е крайна сума за оторизация 8481.64лв.

8.В табличен вид на стр.11 е представена детайлна информация на данните за „Площи с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019, след извършени проверки за допустимост на площите“ за декларирани парцели по Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (картофи, лук, чесън). Констатирано е, че дружеството е декларирало площ в размер на 1.11ха; в резултат на извършена на място проверка са установени общо площи в размер на 1.11ха; недопустимата / наддекларирана площ (представляваща разликата между декларираната и установената площ) е в размер на 0.00ха; определеният процент на наддеклариране е 0.00% (представлява процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ, съгласно чл.19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията; площта за оторизация е 1.11ха; установена площ за култура – 0.00ха (при извършена проверка на място това са площите, на които е установено, че на парцелите е произведена заявената култура за кампанията).

В уведомителното писмо е посочено, че на дружеството са начислени санкции по схемите и мерките базирани на площ, администрирани съгласно чл.19 и чл.19а от Делегиран регламент № 640/2014г. на Комисията.

Административния орган намира за неоснователно твърдението на дружеството, че с уведомление с вх.№ 02-250-2600/3865 от 04.11.2019г., заведено в деловодството на ОД на ДФ „Земеделие“ – Търговище и идентично по съдържание писмо, с № 02-2600/6724 от 05.11.2019г., внесено в деловодството на ДФЗ-РА е налице оттегляне на подробно изброени площи. Посочил е, че за да има валидно оттегляне същото следва да бъде извършено в интегрираната система за администриране и контрол (И.) по начин и по ред позволяващ оставянето на съотносимата към администрирането на заявлението следа. Посочено е, че в И. е разработена функционалност, която при подаване на искане за пълно или частично оттегляне на площи, извършва проверки за допустимост за одобряване на оттеглянето или не. Сочи се, че всеки друг начин за оттегляне, който не дава обективна възможност за проверка на допустимостта за оттегляне, не е част от преписката по администриране на заявлението и не се третира като искане за оттегляне. Посочено е, че в тази връзка на дружеството е изпратен отговор с изх.№ 02-2600/6724#1 от 18.12.2019г., с който управителят е уведомен, че не може да извърши оттегляне на парцели по начин, противоречащ на изискванията на чл.14, ал.6 от Наредба № 5 от 27.02.2009г.

Съдът възприема установените от административния орган факти.

В хода на съдебното производство е констатирано, че: с уведомление с вх.№ 02-250-2600/3865 от 04.11.2019г., заведено в деловодството на ОД на ДФ „Земеделие“ – Търговище дружеството е заявило за оттегляне парцели.

В писмо до „Къневи Комерс ДС“ЕООД (приложено на л.72-73 от съдебната преписка) е посочено, че уведомлението за оттегляне на парцели не е прието, поради назначена по – рано проверка, на която не е посочен номер и дата на заповедта за назначаването й.

Допълнително на запитване направено от съда е даден отговор в становище с.д. 15317/30.10.2023г., в който е посочено, че по отношение на дружеството е извършена контролна проверка в периода 22.10.2019г. – 25.10.2019г. Не се сочи, бенефициера да е запознат с данните от контролната проверка или да му е било съобщено, че такава ще бъде извършена.

4.Становища на страните:

4.1.Становището на „Къневи Комерс ДС“ЕООД:

Не оспорва установените от Съда факти.

Намира за неприложим към спора на Регламент 2021/2115, доколкото същият обхващал периода 2023г. – 2027г. Счита, че приложими към възникналия спор са разпоредбите на Регламент 1306/2013г. и Регламент № 640/2014. Сочи, че е уведомил в срок административния орган за оттеглянето на заявените площи и счита, че е спазил предвидената по Член 15 от Регламент № 640/2014 писмена форма. Сочи, че в заповедта за извършване на проверка на място не са посочени парцели, поради което административният орган не разполагал с доказателства, че именно площите, които са били оттеглени са били определени за проверка в заповедта за проверка на място. Сочи, че съгласно Член 15 от Регламент 640/2014 административните санкции, предвидени в настоящата глава, не се налагат по отношение на частта от заявлението за помощ или искането за плащане, за която бенефициерът уведоми компетентния орган в писмен вид, че заявлението за помощ или искането за плащане е грешно или е станало грешно, след като е било подадено, при условие, че бенефициерът не е бил информиран за намерението на компетентния орган да извърши проверка на място и, че органът все още не е информирал бенефициера за несъответствия в заявлението или искането. В резултат на подадената от бенефициера информация съгласно параграф 1 заявлението за помощ или искането за плащане се поправяло, за да отрази действителното положение. Счита, че прякото приложение на нормата на Съюзното право, води до това, че хипотезите в член 14, ал.6 от Наредба №5, при които оттеглянето е недопустимо, също следва да бъдат приемани като две – тази по т.1 – кандидатът да е уведомен за установени в заявлението му нередности преди депозирането на искането за оттегляне и втората хипотеза, представляваща кумулация на т.2 и т.3 кандидатът да е уведомен преди депозиране на искането му за оттегляне, че е избран за проверка на място, проверен е на място и са установени нередности. Счита, че нито една от описаните две пречки не са налице за оттеглянето на заявлението.

4.2.Становището на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“:

Не оспорва установените от Съда факти.

Намира, че не е налице необходимост от отправянето на преюдициалното запитване. Намират, че не е налице противоречие между вътрешното право и правото на ЕС. Считат, че правилно е приложена санкционната разпоредба на Член 19а от Регламент 640/2014, т.к. актът е издаден преди 01.01.2023г.

5.Приложения:

Към определението да се приложат в заверени за вярност копия: оспореният административен акт и жалбата срещу него.

6.Съображенията на съда:

Спорът е формиран относно валидността на процедурата по оттегляне на парцелите от дружеството и по-конкретно върху въпросите - има ли право дружеството да извърши оттеглянето на парцелите заявени от него за подпомагане не чрез системата И., а по начина указан в Член 15 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година и в чл.14 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. с писмено искане до съответната ОД на ДФЗ и при условие, че не е бил информиран за намерението на компетентния орган да извърши проверка на място или не е информиран преди това за наличието на несъответствие в заявлението за помощ или искането за плащане.

Спорът относно приложението на националната нормативна уредба се разглежда в светлината на съображение 17 и Член 15 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година; чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година, при съобразяването на факта, че Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година е отменен с Делегиран регламент (ЕС) 2022/1172 на Комисията от 4 май 2022 г. за допълване на Регламент (ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол в Общата селскостопанска политика и прилагането и изчисляването на административните санкции за условност и Член 49, параграф 1, изречение трето от Хартата на основните права на Европейския съюз.

По повдигнатите спорни въпроси не е налице тълкуване на СЕС, което националният съд да приложи.

При формулирането на преюдициалните въпроси, Съдът констатира че в Член 15 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година е предвидено следното: „Административните санкции, предвидени в настоящата глава, не се прилагат по отношение на частта от заявлението за помощ или искането за плащане, за която бенефициерът уведомява писмено компетентния орган, че заявлението за помощ или искането за плащане е неправилно или е станало неправилно, след като е било подадено, при условие че бенефициерът не е бил информиран за намерението на компетентния орган да извърши проверка на място и че органът вече не е информирал бенефициера за несъответствие в заявлението за помощ или искането за плащане.“.

В аспектът на настоящия спор, цитираната разпоредба повдига следните въпроси във връзка с приложението й:

първо, как следва да се разбира разпоредбата в частта й „бенефициерът уведомява писмено компетентния орган, че заявлението за помощ или искането за плащане е неправилно или е станало неправилно, след като е било подадено“ и следва ли извод от тълкуването й, че за спазването на тази норма е достатъчно само да бъде подадено уведомяване в писмен вид и уведомяването да е достигнало до компетентния орган или уведомяването следва (както е по националната практика) да бъде подадено в конкретен формат и чрез конкретна платформа, при условие, че такива изисквания не са разписани в Регламента и в последният не е предвидена изрично компетентност на държавите членки да установяват допълнителни правила по изпълнението му;

и второ, какво е тълкуването в частта й “при условие че бенефициерът не е бил информиран за намерението на компетентния орган да извърши проверка на място и че органът вече не е информирал бенефициера за несъответствие в заявлението за помощ или искането за плащане.“, поради което е необходимо да бъде направено тълкуване до кой момент свързан с подаването от бенефициера на заявление за оттегляне на площите следва да не са налице посочените в разпоредбата две отрицателни условия „бенефициерът да не е бил информиран за намерението на компетентния орган да извърши проверка на място“ и „органът вече да е информирал бенефициера за несъответствие в заявлението за помощ или искането за плащане.“ и, предвид формулировката на посочената разпоредба, следва ли тълкуване, съгласно което при липсата на уведомяване на бенефициера за намерението на органа да извърши проверка и или за уведомяването на бенефициера за несъответствие в заявлението, последният да има право да уведомява писмено компетентния орган, че заявлението за помощ или искането за плащане е неправилно или е станало неправилно, след като е било подадено, до датата на уведомяването му за наличието на отрицателните предпоставки за подаването на уведомлението.

В разпоредбата на Член 19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащания и административни санкции, приложими към директните плащания, подкрепата за развитие на селските райони и кръстосаното спазване са предвидени санкциите, наложени на дружеството жалбоподател по делото.

Съдът констатира, че в редакцията на Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година към 09.03.2021г. (достъпен на 03.04.2024г. на https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02014R0640-20210903), разпоредбата на Член 19а съществува с формулировката посочена по-горе.

В следващата редакция на Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащания и административни санкции, приложими към директните плащания, подкрепата за развитие на селските райони и кръстосаното спазване ОВ L 181, 20.6.2014 г., стр. 48–73 (BG, ES, CS, DA, DE, ET, EL, EN, FR, HR, IT, LV, LT, HU, MT, NL, PL, PT, RO, SK, SL, FI, SV); В сила: Законът е изменен. Текуща консолидирана версия: 01/01/2023 (достъпен на 03.04.2024г. на https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32014R0640), разпоредбата на Член 19а липсва.

Съдът констатира, че в съображение 16 от Делегиран регламент (ЕС) 2022/1172 на Комисията от 4 май 2022 г. за допълване на Регламент (ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол в Общата селскостопанска политика и прилагането и изчисляването на административните санкции за условност; C/2022/2789; ОВ L 183, 8.7.2022 г., стр. 12–22 (BG, ES, CS, DA, DE, ET, EL, EN, FR, GA, HR, IT, LV, LT, HU, MT, NL, PL, PT, RO, SK, SL, FI, SV) е посочено, че „В интерес на яснотата и правната сигурност Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 следва да бъде отменен. Този регламент обаче следва да продължи да се прилага за заявления за помощ за директни плащания, подадени преди 1 януари 2023 г., за искания за плащане, направени във връзка с мерки за подпомагане, прилагани съгласно Регламент (ЕС) № 1305/2013, и за системата за контрол и административните санкции по отношение на правилата относно кръстосаното спазване.“ и в Член 13 наименован „Отмяна“ е разписано, че „Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 се отменя, считано от 1 януари 2023 г. Той обаче продължава да се прилага за: (а)заявления за помощ за директни плащания, подадени преди 1 януари 2023 г.; б) искове за плащане, направени във връзка с мерки за подпомагане, прилагани съгласно Регламент (ЕС) № 1305/2013; (° С) системата за контрол и административните санкции по отношение на правилата за кръстосано спазване.

Поставя се въпроса за валидността на отпадането на Член 19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 в последната му редакция (приложимата от 01.01.2023г. и към момента на разглеждането на делото).

При положителен отговор на въпросът за отпадането на санкционната разпоредба на Член 19а в последната редакция на Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. и при условие, че административния акт с наложената на това (вече липсващо основание) санкция е издаден на 05.12.2022г., т.е. преди влизането в сила на последната редакция на Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г., но, че е оспорен и Съдът ще се произнесе по законосъобразността на административния акт след отпадането на Член 19 а от Регламента, следва да бъде поставен въпросът за приложимостта на Член 49, параграф 1, изречение трето от Хартата на основните права на Европейския съюз към наложеното наказание.

Съдът като съобрази, фактите по разглеждания в настоящото производство спор, нормативната уредба на ЕС и националната такава и, доктрината в която е посочено, че „Несъмнено ключова „мярка“ за постигане на пълната ефективност на правото на Европейският съюз е съответстващото на правото на ЕС тълкуване на всяка вътрешно правна норма в неговото приложно поле.“ (С., А., Задължението за съответстващо на правото на ЕС тълкуване на вътрешните правни норми. Най-широкообхватната последица от действието на Правото на ЕС., Библиотека „Студии по Европейско право, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София 2022, стр.45), намира, че за изпълнение на задължението му да даде съответстващо на правото на ЕС тълкуване на приложимите вътрешноправни норми, на основание чл.267 ДФЕС следва да отправи до Съда на Европейския съюз следните преюдициални въпроси, поради което,

ОПРЕДЕЛИ:

На основание чл.267 ДФЕС отправя до Съда на Европейския съюз следните преюдициални въпроси:

1.Разпоредбата на Член 15 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година пряко приложима ли е от държавите – членки или за приложението й е необходимо приемането на вътрешно правни норми?

2.Следва ли да се приеме, че Член 15 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година предвижда, че за надлежното уведомяване на компетентния орган, от бенефициера, че заявлението му за помощ или искането за плащане е неправилно или е станало неправилно, след като е било подадено, е достатъчно уведомяването да е извършено само в писмена форма и да е достигнало до компетентния орган, без да е предвидено подаването му през нарочна платформа?

3.Следва ли въведените по Член 15 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година ограничения на правото на бенефициера да уведоми компетентния орган без да му бъдат наложени санкции, че заявлението му за помощ или искането за плащане е неправилно или е станало неправилно, след като е било подадено, представляващи „бенефициерът да не е бил информиран за намерението на компетентния орган да извърши проверка на място“ и „органът вече да е информирал бенефициера за несъответствие в заявлението за помощ или искането за плащане.“, да се тълкуват като изискващи наличието на доказателство за уведомяването от административния орган на бенефициера за намерението му да извърши проверка или за несъответствието в заявлението за помощ или в искането за плащане? И в този аспект, при условие, че бенефициерът не е бил информиран за намерението на компетентния орган да извърши проверка на място и, че органът вече не е информирал бенефициера за несъответствие в заявлението за помощ или искането за плащане, допустимо ли е съгласно тази разпоредба на Регламента бенефициера да извърши оттеглянето преди да бъде информиран от административния орган, при вече извършена проверка и при установеното от органа несъответствие?“

3.Допустими ли са съгласно съображение 17 и Член 15 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година национална нормативна уредба, съгласно която „кандидатът за подпомагане не може да оттегли подаденото заявление или една или повече схеми от него, когато: 1. е уведомен за установени в него застъпвания по отношение на парцелите с установени застъпвания; 2. е уведомен, че е избран за проверка на място; 3. е проверен на място и е уведомен за установени несъответствия по отношение на площите и/или животните, за които са установени такива.“, както и практика на националния орган за проверка на място (без за проверката или резултата от нея бенефициера да е уведомен) и практика на националния орган, при която се изисква писменото уведомяване за оттеглянето от бенефициера да бъде направено в конкретна система, само по съображения за по – лесно администриране на заявлението?

4.Приложим ли е в съдебното производство Член 49, параграф 1, изречение трето от Хартата на основните права на Европейския съюз (OJ C 202, 7.6.2016, p. 389–405), по отношение на наложената на земеделския производител санкция по чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година (отменен с Делегиран регламент (ЕС) 2022/1172 на Комисията от 4 май 2022 г. за допълване на Регламент (ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол в Общата селскостопанска политика и прилагането и изчисляването на административните санкции за условност (ОВ L 183, 8.7.2022 г., стр. 12–22), с предвидено в последния съображение 16, съгласно което „В интерес на яснотата и правната сигурност Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 следва да бъде отменен. Този регламент обаче следва да продължи да се прилага за заявления за помощ за директни плащания, подадени преди 1 януари 2023 г., за искания за плащане, направени във връзка с мерки за подпомагане, прилагани съгласно Регламент (ЕС) № 1305/2013, и за системата за контрол и административните санкции по отношение на правилата относно кръстосаното спазване.), който е бил действащ за годината на кампания 2019 и към момента на налагането на санкцията с Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 с изх.№ 05.12.2022г., при условие, че към момента на разглеждане на делото от съда в Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година в редакцията му, която е приложима от 01.01.2023г. (достъпна на https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/?uri=CELEX%3A32014R0640) не се съдържа разпоредбата на чл.19а?

Съдия: