ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1284

София, 20.10.2025 г.

Административният съд - София Област - VIII състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: КАРОЛИНА НЕДЕЛЧЕВА

Като разгледа докладваното от съдия КАРОЛИНА НЕДЕЛЧЕВА административно дело № 20257020701146 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 35, ал. 5 във вр. с чл. 35, ал. 1 от Закона за българското гражданство.

Образувано е по жалба на Д. Д. Д. ,гражданин на Република Турция,чрез адв.К.Иванов от САК срещу мълчалив отказ на министъра на правосъдието да се произнесе по преписка вх. 19614/2024/09.10.2024г за придобиване на българско гражданство по натурализация.

В жалбата се сочат аргументи за незаконосъобразност на оспорения акт, като се иска неговата отмяна.

Ответникът – министърът на правосъдието, в писмено становище чрез своите процесуални представители, излага подробни доводи за недопустимост и неоснователност на подадената жалба.

Съдът, като съобрази становищата на страните и събраните по делото доказателства, приема следното от фактическа страна:

Административното производство е образувано въз основа на молба за придобиване на българско гражданство, депозирана на 07.10.2024г.

Установява се по делото, че преписката е преминала през процедура на задължително съгласуване със заинтересованите институции по чл. 33, ал. 3 от Закона за българското гражданство, като е била предоставена на ДАНС и МВР, като към настоящия момент МВР не е изразило писмено становище.

Съдът, като съобрази становищата на страните и събраните по делото доказателства, приема следното от фактическа страна и правна страна:

Жалбата е подадена в срок от активно процесуално легитимирана страна -участник в производството по чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за българското гражданство срещу мълчалив отказ, поради което същата е допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна, поради следните аргументи:

На 07.10.2024г. в Дирекция "Българско гражданство" е постъпила молба от Д. Д. Д.,родена на [дата]за придобиване на българско гражданство по натурализация на основание чл. 15, ал. 1, т. 3 от ЗБГ /единият й родител е български гражданин/, за което е образувана адм. преписка № 19614/2024 г.

Ответникът твърди, че в хода на образуваната административна преписка и в съответствие с разпоредбата на чл. 33, ал. 3 от ЗБГ преписката е насочена към заинтересованите институции – Министерството на вътрешните работи и от Държавна агенция "Национална сигурност" – за изразяване на писмени становища, като към настоящия момент съгласувателната процедура не е приключила.

Съобразно чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за българското гражданство, министърът на правосъдието прави предложение за издаване на указа по чл. 34 от същия закон, в срок до дванадесет месеца - по молбите за придобиване на българско гражданство по натурализация.

Посочените в нормата на чл. 35, ал. 1 от ЗБГ срокове, в които министърът на правосъдието следва да направи предложение за придобиване, възстановяване или освобождаване от българско гражданство са императивни и съгласно чл. 35, ал. 2 от ЗБГ текат от постъпването на молбата или предложението в Министерството на правосъдието, съответно от датата на отстраняване на нередовностите. По делото не се доказа на молителката да е даван срок за отстраняване на нередовности, нито има представени доказателства да е изисквано от него да представи допълнителни документи или да е възлагано извършването на допълнителни проверки по реда на чл. 33, ал. 4 от ЗБГ в рамките на дванадесетмесечния срок от започване на административното производство.

В конкретния случай срокът по чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗБГ е започнал да тече от регистрирането на молбата в Министерство на правосъдието – 07.10.2024г г. и е изтекъл на 07.10.2025 г. Липсват данни, а и не се твърди в рамките на този срок от страна на административния орган да е констатирана някаква нередовност, за което да е била уведомена Доган и която нередовност да води до спиране на срока по чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗБГ.

Необходимостта от провеждане на съгласувателна процедура с Министерство на вътрешните работи и Държавна агенция "Национална сигурност" в рамките на сложния фактически фактически състав по придобиване на българско гражданство не е основание нито за спиране, нито за прекъсване на нормативно регламентирания 12-месечен срок и не е основание да се приеме, че министърът на правосъдието е действал законосъобразно. Според настоящия съдебен състав нормативно определените срокове за предложението на министъра на правосъдието не са обвързани от даването на мнение от Съвета по гражданството. Министърът на правосъдието е административният орган, на когото е вменено задължението да направи предложението за издаване на указ до Президента или съответно отказ за издаване на указ в определения по чл. 35, ал. 1 срок. Единствената хипотеза, в която тези срокове спират да текат, и то само в продължение на един или съответно три месеца, е регламентирана в чл. 33, ал. 4 от ЗБГ, но в настоящия случай липсват доказателства да е изисквано от молителката да представи допълнителни документи, нито е възлагано извършването на допълнителни проверки, поради което не може да бъде прието, че сроковете по чл. 35, ал. 1 са спрели да текат.

Анализът на събраните доказателства налага извод, че в дванадесетмесечния срок по чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗБГ министърът на правосъдието не се е произнесъл по така подадената молба за придобиване на българско гражданство по натурализация, чрез изготвяне на предложение за издаване на указ по чл. 34 от Закона за българското гражданство. Срокът за произнасяне на министъра на правосъдието е изтекъл на 07.10.2025г., поради което след посочената дата следва да се приеме наличието на мълчалив отказ. Непроизнасянето на министъра на правосъдието в нормативно определените срокове е в несъответствие с принципите за законност, съразмерност, служебно начало, бързина и процесуална икономия в административното производство.

Горните аргументи мотивират съда да приеме, че обжалваният мълчалив отказ представлява незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде отменен.

Съгласно чл. 173, ал. 2 от АПК при отмяна на административен акт, когато естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за провеждане на административната процедура и произнасяне с административен акт при спазване на задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона. Съобразно разпоредбата на чл. 174 от АПК, на административния орган следва да бъде определен срок за произнасяне с административен акт по чл. 34 от ЗБГ, като бъде определен срок от 4 /четири/ месеца за издаването на акта по чл. 34 от ЗБГ.

Разноски не се претендират,поради което съдът не дължи произнасяне.

По изложените съображения и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК във вр. с чл. 35, ал. 5 от ЗБГ Административен съд – София област, 6-ти състав

ОПРЕДЕЛИ:

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на министъра на правосъдието да произнесе по преписка вх.№ 19614/2024/07.10.2024г образувана по молба от Д. Д. Д. за придобиване на българско гражданство.

ВРЪЩА преписката на министъра на правосъдието за произнасяне по молбата на Д. Д. Д. за придобиване на българско гражданство, депозирана на 07.10.2024 г., при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото определение.

ОПРЕДЕЛЯ на министъра на правосъдието срок от четири месеца за издаване на акт по чл. 34 от Закона за българското гражданство, който започва да тече от съобщаването на настоящото определение.

Определението е окончателно.

ПРЕПИС от определението да се изпрати на страните.

Съдия: