Р Е Ш Е Н И Е   №97

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в закрито съдебно заседание на 19 01 2024 г. в състав: 

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, Адм.д. № 47 по описа за 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното: 

Производството е по реда на чл. 12, ал. 4 от Закон за събранията, митингите и манифестациите (ЗСММ).

            Образувано е по жалба на П.П. *** срещу Заповед № 022/19.01.2024г. на Кмета на Община Бойчиновци, с която на основание чл. 12, ал. 2, т. 4 то ЗСММ е забранено провеждането на митинг на 22 01 2024 г. от 08:00 до 11:00 часа, съгласно Уведомление вх. № К-149-/3/ от 18 01 2024 г. В жалбата се твърди незаконосъобразност на оспорената Заповед, като се представя уведомление за оттегляне на предходно подадени две уведомления от датите 15 и 16 01 2024 г.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК приема следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. С писмо изх. № К-149/19.01.2024 г.  оспорения административен акт е изпратен на оспорващия, като липсват данни за получаването му, като в Административен съд Монтана същата е постъпила на същата дата 19 01 2024 г. или в тридневния срок по чл. 12, ал. 4 от ЗСММ.

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед № 022/19.01.2024г. на Кмета на Община Бойчиновци, с която на основание чл. 12, ал. 2, т. 4 от ЗСММ е забранено провеждането на митинг на 22 01 2024 г. от 08:00 до 11:00 часа, на територията на Община Бойчиновци, поради данни за застрашаване на обществения ред в Община Бойчиновци, както и правата и свободите на другите граждани.

Съгласно чл. 2 от ЗСММ, събрания, митинги и манифестации могат да се организират и провеждат от граждани, от сдружения, от политически и други обществени организации. Съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 1 ЗСММ за свикване на събрание или на митинг на открито организаторите най-малко 48 часа преди началото му писмено уведомяват Кмета на Общината, на чиято територия ще се проведе, като посочват организатора, целта, мястото и времето на събранието или митинга. В случая законовите изисквания на чл. 2 и чл. 8, ал. 1 ЗСММ са спазени, тъй като уведомлението за провеждането на митинг е подадено на 18 01 2024 г.

Материално-правните предпоставки за забрана на провеждането на събрание, митинг или манифестацията са разписани в разпоредбата на чл. 12, ал. 2, т. 1 до 4 вкл. от ЗСММ. В случая Кметът се е позовал на разпоредбата на чл. 12, ал. 2, т. 2 и 4 от ЗСММ, а именно когато има несъмнени данни, че се застрашават обществения ред в съответното населено място и че се нарушават правата и свободите на другите граждани.

Действително право е на гражданите да се събират мирно, в който смисъл е текстът на чл. 43, ал. 1 от Конституцията на РБ и това право е основно, неотменимо, но както всяко друго право, така и това, може и следва да бъде допускано до границите, където започват правата на другите граждани.

Видно от самото Уведомление за провеждане на мероприятие, се установява, че се касае за митинг за времето от 08:00 часа до 11:00 часа, който ще бъде проведен на две отделни места, а именно: „1. Време: 08:00 часа - 09:00 часа. Място на митинга: Сборен пункт - град Бойчиновци, кв. „О*** ", кръстовището на ул. „И*** В*** " и ул. „Г*** Д*** ". Строителна борса от „А до Я". Път на движение на митинга: Двупосочно спиране на движение на МПС – гр. Бойчиновци, ул. „Г*** Д*** “, Строителна Борса „От А до Я“ за времето от 08:00 ч. до 09:00 ч. с пропускане на граждани, ППС и МПС до обекта. Приблизителен брой участници: 350 бр. 2. Време: 09:00 часа - 11:00 часа. Място на митинга: Сборен пункт – гр. Бойчиновци, Общинска администрация Бойчиновци, ул. „Гаврил Генов“. Път на движение на митинга: гр. Бойчиновци, ул. „Г*** Д*** “ – ул. „И*** В*** “ – ул. „Г*** Д*** “ – ул. „Гаврил Генов“. Приблизителен брой участници: 350 бр.

В случая изрично в уведомлението е посочено, че за времето от 08:00 – 09:00 ч., сборният пункт на митинга е кръстовище между две улици - ул. „И*** В*** " и ул. „Г*** Д*** ", а пътят на движение предвижда двупосочно спиране на движение на МПС и избирателно пропускане на граждани, ППС и МПС, а за времето от 09:00 - 11:00 ч. сборният пункт е Общинска администрация Бойчиновци, а пътят на движение на митинга са четири улици, като за периода от 09:00 - 11:00 ч. не се предвижда двупосочно спиране на движението и създаване на организация за пропускане на граждани и МПС.

В случая избраното място, за времето от 08:00 – 09:00 ч., със сборен пункт и път на движение – кръстовище и две улици - ул. „И*** В*** " и ул. „Г*** Д*** ", ведно с изрично предвидено двупосочно спиране на МПС и избирателно пропускане на граждани, ППС и МПС, сами по себе си обуславят създаването на пречки за законово установеното упражняване на правото за свободно движение по пътищата на граждани, ППС и МПС, а с това пряко и непосредствено се застрашава охранявания от държавата обществен ред. Недопустимо от гледна точка на закона упражняването на дадено право да накърнява друго също така гарантирано от закона право, а декларираното в жалбата, че митингът има за цел да е мирен и при спазване на всички законови разпоредби се явява несъответен на изложеното в подаденото уведомление.

По отношение на времето от 09:00 - 11:00 ч., със сборен пункт Общинска администрация Бойчиновци и път на движение на митинга четири улици - ул. „Г*** Д*** “ – ул. „И*** В*** “ – ул. „Г*** Д*** “ – ул. „Гаврил Генов“, въпреки че не са посочени мерки, които ще се предприемат от организатора за недопускане на нарушение на обществения ред, това не е основание за забрана провеждането на митинга. В случая следва да се има предвид, че Кметът на Общината при евентуално възникнали конфликти или когато установи, че митингът се провежда при нарушаване условията и реда, установен в ЗСММ, респ. се извършват други нарушения, разполага с правомощието даденото му с разпоредбата на чл. 13, ал. 1 от с.з. да прекрати митинга. В тази връзка следва да се    съобрази практиката на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ), че свободата на събранията и правото да се изразяват гледни точки чрез тях, са една от най-важните ценности на демократичното общество - Решение от 02.10.2001 г. на ЕСПЧ по делото на Станков и Обединена Македонска Организация «Илинден» срещу България (Stankov i Unaited «Ilinden» v. Bulgaria), по жалба № 29221/95 г., 29225/95, първо отделение. Мерки от превантивен характер, целящи да ограничат свободата на събранията и на изразяването на мнение, освен в случаите, когато се предизвиква насилие или се отричат демократичните принципи, не служат на демокрацията и дори могат да представляват заплаха за нея. Изложените от ЕСПЧ мотиви, които напълно се споделят от настоящия състав на съда, очертават насоките, които следва да са водещи при постановяване на акт, с който се ограничава по някакъв начин правото на мирни събрания. В случая постановената изцяло забрана от Кмета на Община Бойчиновци противоречи на даденото тълкуване от ЕСПЧ и на ограниченията, които могат да се въвеждат по отношение на правото на мирни събрания.

Следва да се има предвид и обстоятелството, че при провеждането на митинг или протест винаги в сферата на хипотетичното е, да се стигне до инцидентно нарушаване на права и свободи на гражданите, но единствено съмненията или предположенията, не могат да обосноват засягане правната сфера на други граждани, което да се явява прекомерно, респективно несъразмерно и неоправдано от гледна точка на закона.      

 

С оглед на изложеното и в настоящия случай незаконосъобразно административния орган е постановил пълна забрана за провеждане на митинг. Наличието на правомощия по чл. 13, ал. 1 от ЗСММ, с които разполага Кметът на Община, както и прилагането на мерки по реда на ЗМВР, ЗДвП, които могат да са упражнят от органите на полицията в случай на нарушаване на правата и свободите на други граждани, са достатъчна законова основа, че правата изразявани чрез митингите няма да застрашат и нарушат права и свободи на други граждани. .

За пълнота следва да се посочи, че предходно подадените уведомления, от една страна не са основание за забрана провеждането на митинг, а от друга, видно от уведомление с дата 19 01 2024 г., тези две уведомления с дати 15 и 16 01 2024 г. са оттеглен.

С оглед на гореизложеното този съдебен състав

 

                                                         Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на П.П. *** против Заповед № 022/19.01.2024 г. на Кмета на Община Бойчиновци, В ЧАСТТА,  с която е забранено провеждането на митинг на 22 01 2024 г. от 08:00 до 09:00 часа, съгласно Уведомление вх. № К-149-/3/ от 18 01 2024 г.

ОТМЕНЯ Заповед № 022/19.01.2024г. на Кмета на Община Бойчиновци, В ЧАСТТА,  с която е забранено провеждането на митинг на 22 01 2024 г. от 09:00 до 11:00 часа, съгласно Уведомление вх. № К-149-/3/ от 18 01 2024 г.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и подлежи на незабавно обявяване.

 

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: